BefÀlhavaren nekar trots mÄnga vittnen
Vittne efter vittne berĂ€ttar om hur de sett olja komma ut i fartygets kölvatten. Det Ă€r högt kvalificerade personer inom Kustbevakningen som dagligen jobbar med att spĂ„ra oljeutslĂ€pp till havs. Men befĂ€lhavaren pĂ„ det utpekade fartyget Sylve förnekar kategoriskt.Ăr du helt sĂ€ker pĂ„ att oljan inte kommer frĂ„n Sylve, undrar Ă„klagaren.?Helt sĂ€ker. Jag Ă€r en mycket ansvarsfull person. Och jag har mycket erfaret folk ombord.?Jag pĂ„stĂ„r att det inte förekommit nĂ„got utslĂ€pp frĂ„n vĂ„rt fartyg. Rent tekniskt Ă€r det omöjligt att slĂ€ppa ut sĂ„ mycket olja.
Kustbevakningens flygspaning filmade och tog bilder av fartyget i spetsen av ett oljeutslÀpp som bredde ut sig mer och mer akter ut. Fartyget gick med 11,2 knops fart norr ut pÄ resa frÄn Kiel till Finland. Klockan 11.43 kontaktades fartyget via radio frÄn kustbevakningens spaningsplan. OljeutslÀppet upphörde omedelbart.
Enligt de berÀkningar som gjorts med utgÄngspunkt frÄn spaningsflygets mÀtningar har minst 6000 l dieselolja hamnat i havet. I vÀrsta fall kan det röra sig om 60?000 l. AlltsÄ 60 kbm.
Totalt omfattade oljeutslÀppet 3, 6 kvadratkilometer. 12 km lÄngt och 300 m brett.
BefÀlet hÀktades
Fartyget beordrades in till Slite. DÀrefter tas beslutet att sÄvÀl befÀlhavaren som maskinchefen ska begÀras hÀktade. Det blev ocksÄ tingsrÀttens beslut.
à klagarens bevisning förefaller övervÀldigande och övertygande.
Men det rÀcker inte för ett erkÀnnande frÄn de tilltalades sida. Brottsrubriceringen Àr ?Brott mot vattenföroreningslagen?.
Förutom besÀttningen pÄ Kustbevakningens flygplan vittnade pÄ onsdagen personal som undersökte fartyget i Slite och experter frÄn statens kriminaltekniska laboratorium, SKL.
FrÄn kustbevakningens flygplan har bedömningen gjorts att det inte funnits nÄgot annat fartyg i omrÄdet som skulle kunna misstÀnkas för utslÀppet.
? Detta kontrollerade vi sÀrskilt, sade flygets befÀlhavare.
Men mot detta vÀnder sig kaptenen pÄ Sylve. Han hÀvdar att det visst passerat ett fartyg. Ett fartyg med namnet ?Maria? körde om Sylve i betydligt högre fart och gick in pÄ exakt samma kurslinje norrut.
Detta hÀnde strax innan Kustbevakningen dök upp. Detta Àr pÄ sÀtt och vis ?ett spökskepp? eftersom fartyget inte gick att VHF-identifiera enligt den metod som lagen numera föreskriver.
Vad som talar emot att detta fartyg skulle ha gjort utslÀppet Àr framför allt att oljan kom fram alldeles akter om Sylve och nÄgot pÄ styrbordssidan.
Framför fartyget observerades ingen olja. Kustbevakningen hÀvdar dessutom att oljeflÀckarna pÄ havet var obrutna. De hade inte nÄgon sÄdan typisk ?gata? som passerande fartyg brukar lÀmna efter sig i oljebÀlten.
Vid rÀttegÄngen framhölls frÄn flera personer att Sylve Àr ett mycket vÀlskött fartyg. Det Àr byggt i Holland i början av 1990-talet. Det Àr registrerat pÄ Cypern men hemmahörande i Tallinn dÀr de ryska Àgarna finns. BesÀttningen Àr rysktalande. SÄ Àven befÀlhavare som maskinchef.
DÀrför genomfördes gÄrdagens rÀttegÄng med tolk.
Förutom att fartyget Àr vÀlskött framhÄller försvaret att alla böcker förts ?i god ordning.? Det Àr dÀrför inte sannolikt att man begÄtt ett brott enligt Äklagarens pÄstÄende.
Vid besiktningen av fartyget pÄtrÀffades en eldriven pump.Den kan ha anvÀnds för att pumpa ut oljan. Den har spÄr av diesel av samma typ som pÄtrÀffades i havet. AlltsÄ dieselolja eller eldningsolja klass 1.
Och den har slang för att nÄ ut i havet frÄn en av de misstÀnkta tankarna. En tank som visade sig ha huvudluckan öppen nÀr kustbevakning kom ombord.
BefÀlhavaren uppgav att han aldrig sett pumpen tidigare under sina tvÄ mÄnader ombord pÄ fartyget.
Maskinchefen uppgav dock att pumpen anvÀnts sÄ sent som i oktober dÄ fartyget lÀmnade spillolja i VÀsterÄs.
Den person frÄn kustbevakningen som gjorde besiktningen ombord pÄ Sylve i Slite slogs av att det var sÄ rent.
HÀr mÄste det ha hÀnt nÄgonting, var hans tanke. NÄgot som föranlett en riktig storrengöring.
Han anknyter ocksÄ till den stora svarthandel som förekommer med eldningsolja. Han menar att det kan ha gjorts en viss ?överbunkring? i samband med att fartyget bunkrade i Kiel.
Men utan att för den skull pÄstÄ att oljan dumpats i havet
Men frÄgan stÀlls ocksÄ vid rÀttegÄngen: Vem skulle kunna vara sÄ dum att han slÀpper ut sÄ hÀr stora mÀngder vÀrdefull eldningsolja i havet.
RÀttegÄngen fortsÀtter.
à klagaren har inte lÀngre nÄgot krav om att de tilltalade ska vara kvar i hÀktet.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!