Bedragare försöker lura bankkunder
Bedragare är i farten med att lura bankkunder på pengar. I ett e-postmeddelande försöker någon få ut känsliga uppgifter som bankkontouppgifter och koder.
"Nordeas tekniska serviceavdelning håller på att utföra en planerad uppgradering av mjukvaran för att förbättra servicekvalitén åt bankens kunder", står det i mejlet. Kunderna uppmanas att klicka på en länk och bekräfta sina bankkontodetaljer
Nordea meddelar att det är ett falskt meddelande som skickats ut i bankens namn. Avsändaren kallar sig Nordea Security, och det har alltså ingenting med banken att göra.
- Har du fått det falska e-postmeddelandet uppmanar vi dig att ta bort det från datorn. Om du har klickat på länken i e-postmeddelandet, bör du uppdatera och köra ditt antivirusprogram, upplyser Nordea på sin hemsida.
- Nordea skickar aldrig ut e-post för att fråga efter kodnummer, kreditkortsnummer eller annan känslig information.
Har du lämnat ut uppgifter om kortnummer, personnummer, personlig kod och engångskod, ska du kontakta bankens internetsupport.
Enligt banken vet inte bedragarna vilka som är Nordeas kunder. Meddelandet är skickat till alla möjliga människor. Det finns en mängd olika sätt att få fram adresslistor, bland annat genom så kallade kedjebrev, med hjälp av specialdesignade virus och program som läser av e-postadresser, gästböcker på hemsidor, köp- och säljsajter och diskussionsforum. Oseriösa företag åtar sig att samla in och sälja adresslistor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!