Bättre Nynäs-pendel i framtiden
I dag får färjeresenärer från Gotland ofta bara snopet se på när pendeltåget från Nynäs rullar iväg. Pendeln väntar aldrig.Men det kan bli lite bättre. Med dubbelspår och nya mötesplatser mellan Västerhaninge och Nynäshamn blir pendeltåget mindre känsligt för förseningar.
Den som är ung och snabb och reser utan bagage hinner med pendeln, medan barnfamiljer och äldre kan få vänta en hel timme på perrongen innan nästa pendeltåg rullar mot Stockholm.
Pendeln väntar aldrig
- Pendeltågssystemet är mycket störningskänsligt. Våra tågtabeller är ett minutkänsligt pussel som har kopplingar mot den utrikes tågtrafiken, förklarar Björn Holmberg som är presschef för Storstockholms lokaltrafik, SL.
Sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är ett enkelspår och därför extra känslig för förseningar. Eftersom tågen inte kan mötas på den här sträckan får en tågförsening mycket stora konsekvenser.
Men det ska bli bättre framöver, berättar Björn Holmberg. Just nu byggs det dubbla spår mellan Västerhaninge och Tungelsta och på den återstående sträckan mot Nynäshamn bygger man flera nya mötesplatser. Dessutom kommer man att förlänga alla perronger mellan Västerhaninge och Nynäs och därmed slipper man byta tåg eller koppla av vagnar på stationen i Västerhaninge.
- Allt det här gör att vi blir mindre störningskänsliga. Vi kommer att få större möjligheter att köra in en försening. Vi kommer att kunna rucka några minuter på tågets avgång, förklarar Björn Holmberg.
Men det dröjer förstås ett tag innan ombyggnaden av spår och perronger har genomförts. Två eller tre år, åtminstone, tror Björn Holmberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!