BÄtbussen glömde stanna och vÀnde

Det blev rejÀlt rörigt för passagerarna som tog bÄtbussen frÄn Stockholm till NynÀshamn pÄ söndagsförmiddagen. Passagerare glömdes. Bussen fick vÀnda och som kronan pÄ verket sÄ hann bÄten gÄ innan man ens kommit fram.

FÀrjan hann avgÄ frÄn NynÀshamn innan bussen var pÄ plats.

FÀrjan hann avgÄ frÄn NynÀshamn innan bussen var pÄ plats.

Foto: Malin Stenström

Gotland2024-05-12 17:30

Sedan den tredje maj trafikeras bÄtbussförbindelsen till NynÀshamn och Oskarshamn av BÄtbussen, som Àr ett samarbete mellan Destination Gotland och VÀstanhede. Möjligen var turen frÄn Stockholm till NynÀshamn under söndagsförmiddagen en konsekvens av en ny operatör pÄ strÀckan, eller sÄ hade busschauffören bara en mindre lyckad dag.

Det började vÀl och bussen lÀmnade Stockholms centralstation pÄ utsatt tid och tog fart söderut pÄ vÀg 73 mot NynÀshamn och avgÄngen mot Visby klockan 11.25. Av nÄgon anledning glömde busschauffören bort att stanna till vid Gullmarsplan, som ocksÄ Àr en av hÄllplatserna pÄ vÀg mot NynÀshamn och Gotland. Kvar pÄ i Gullmarsplan stod fyra förvÄnade passagerare och en hund.

Julia Malachowska, vars mamma var en av de passagerare som inte blev upphĂ€mtade vid Gullmarsplan, Ă€r upprörd över hĂ€ndelsen. 

– Det fĂ„r ju bara inte gĂ„ till sĂ„ hĂ€r. Det kĂ€nns sĂ„ oerhört oproffsigt hanterat allting, sĂ€ger hon.

HalvvÀgs till NynÀshamn blev chauffören kontaktad och pÄtalad om att man glömt stanna vid Gullmarsplan. Chauffören vÀnde dÄ bussen och körde tillbaka till Gullmarsplan.

NÀr ekipaget vÀl kom till NynÀshamn kom nÀsta missöde. BÄten hade redan kastat loss och var pÄ vÀg mot Visby och samtliga passagerare pÄ bussen missade sÄledes avgÄngen till Visby.

– Flera resenĂ€rer pĂ„ bussen – och de som var kvar vid Gullmarsplan – föreslog att de kvarglömda passagerarna skulle ta en taxi. Nu blev det ju nĂ„gon form av kollektiv bestraffning för alla i stĂ€llet, sĂ€ger Julia Malachowska. 

undefined
BusshÄllplatsen vid Gullmarsplan fick inget besök av bÄtbussen.

Hon stÀller sig ocksÄ frÄgande till kommunikationen mellan Destination Gotland och bussbolaget:

– DG hĂ€nvisar till att de var tvungna att avgĂ„ pĂ„ utsatt tid för att lĂ€mna plats för en annan inkommande fĂ€rja. Det borde kunna gĂ„ att hantera bĂ€ttre.

Under Kristi himmelsfĂ€rds-helgen har Destination Gotland extra avgĂ„ngar i turlistan vilket resulterade att de strandade passagerarna kunde ta en avgĂ„ng som gick en och en halv timme senare. 

Destination Gotlands bokning bekrÀftar att en av bÄtbussarna inte hunnit fram i tid och att de passagerarna blivit ombokade till en senare avgÄng under söndagen.

Carl-Henrik Söderlind frÄn bussbolaget VÀstanhede kÀnde under söndagseftermiddagen inte till hÀndelsen men kommenterar:

– Vi ska sĂ„klart titta djupare pĂ„ det hĂ€r och utan att veta alla detaljer sĂ„ kan jag konstatera att situationen  Ă€r felaktigt hanterad och att vi borde agerat annorlunda.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!