Bakom gåvan till Stavanger Maritime Museum står bolaget Island Offshore, deras partner FMC Kongsberg Subsea, Aker Solutions och flertalet andra aktörer inom oljeindustrin. Stavanger Museum behöver alltså inte betala något för operationen, skriver norska Aftenbladet idag.
Island Offshores vd Lyder von der Lippe är glad över att de kan bidra till bärgningen.
- Vi ser detta som ett volontärarbete först och främst. Vi känner ett stort engagemang inför uppgiften. Vi på Offshore har haft stor nytta av den marina miljön i regionen och vi ser detta som en möjlighet att ge något tillbaka till Stavanger, säger han till Aftenbladet.
Bärgningen kommer att utföras av fartyget Island Constructor. Fartyget genomför till vardags borrningar av brunnar på den brittiska och norska kontinentalsockeln. Om en vecka har fartyget avslutat sitt uppdrag väster om Shetlandsöarna och kommer, efter att ha hämtat upp en specialdesignad vagga i Stavanger, att sätta kurs mot Östersjön. Hela bärgningen beräknas att ta cirka tio dagar.
Bitten Bakke, chef för sjöfarts och industriavdelningen vid Stavanger Maritime Museum är glad över att bärgningsplanen blivit klar på så kort tid.
- Vi är stola över kompetensen, handlingskraften och intresset för kulturarv hos oljeindustrin inom regionen. De ser det viktiga i att ta hand om det marina kulturarvet Wyvern, säger Bakke.