Förra veckan meddelade Filmstaden att "Barbie" och "Oppenheimer" har varit riktiga succéer, där över 40 000 biljetter hittills har sålts sedan måndag den 24 juli. Nu har filmen gått om "Mamma Mia"-filmerna för bästa biopremiär i juli.
"Vi är verkligen glada över att se att det finns ett så stort intresse för att se sommarens storfilmer på bio och det är fantastiskt roligt att vi är tillbaka på besökssiffror som innan pandemin", skriver Helena Eklund som representerar Filmstaden i ett pressmeddelande.
Även på Gotland har biosalongerna fyllts av entusiastiska Barbiefans, bland annat på bion i Burgsvik där två extraföreställningar sattes in efter att salongerna blev fullsatta under premiärhelgen. Björn Andersson som jobbar på bion är inte särskilt förvånad.
– Eftersom det är så mycket folk på Storsudret under sommaren så kommer ju många om det är något bra att se. Antalet påminner lite om hur det var innan pandemin, men även om sommaren när Mamma Mia kom ut, säger han.
En stor trend över hela världen har varit att klä sig i rosa inför biobesöket. I Burgsvik är det många som har hakat på trenden.
– Det var en blandad publik där många var rosaklädda, säger Björn Andersson.
Även Bio Roy i Fårösund har haft en riktigt bra sommar, berättar Anette Gjörloff Wingren, en av ägarna till biografen, till P4 Gotland.
– Det är väldigt sällan vi har fullsatt men det var det när vi visade Barbiefilmen, säger hon i intervjun.
På Biostaden Borgen i Visby tog man premiären av Barbie på stort allvar, berättar Jennie Häll som är platschef.
– Vi satte upp rosa ballonger överallt och personalen hade namnbrickor där det stod "Barbie" respektive "Ken", säger hon innan hon fortsätter:
– Det var även några tjejer som hade på sig galaklänning och rosa peruk och allt, vilket var jättekul.
Även om de rosaklädda gästerna har fasats ut något är det fortfarande en succésommar för biografen, som hade nästan 2 000 besökare under premiärhelgen för både "Barbie" och "Oppenheimer". I publiksiffror ligger filmerna jämnt till – men "Barbie" drar något fler besökare.
– Jag har inte sett Barbie än men jag såg Oppenheimer och den var helt otrolig, säger Jennie Häll.
Filmen syns inte bara på bioduken. Under sommaren har den marknadsförts och diskuterats flitigt i olika mediekanaler. Den har bland annat skapat debatt för dess skildring av patriarkatet men även att det är Mattel, skaparna bakom barbiedockan, som ligger bakom filmen. Många som kommer in på biosalongen i Visby förklarar att de ser filmen för att de fått höra mycket om den.
Familjen Isabell Bolander med maken Joshua "Josh" Prentice besöker Biostaden Borgen för dagsföreställningen av Barbie. Med sig har de barnen Iris och Otis. Familjen ser väldigt mycket fram emot att komma in i den rosa dockvärlden.
– Det känns som att man ska gå in där och njuta av den för man blir så glad när man ser den. Det är ju väldigt mycket rosa vilket är fint, och vi har försökt så gott vi kan med att matcha det temat, säger Josh Prentice och pekar på sin laxrosa t-shirt.
Isabell Bolander berättar att hon inte vet vad hon ska vänta sig.
– Jag tror bara att den ska vara lite knasig och nostalgisk eftersom man lekte med Barbie som barn och nu leker våra barn med mina gamla Barbies och tycker det är roligt, säger hon.
Efter filmen berättar familjen att filmen och skådespelarna var bra, samt att det fanns en bra balans mellan seriositet och humor.