- Det finns inte så mycket annat vi kan göra än att vänta, säger Bysarnas vice ordförande Per Hultgren.
Fredrik Emmot arbetar på Ingemansson och har kollat upp olika lösningar.
- Vi har gjort en beräkning på vilka bullernivåer det kommer att handla om. Nu återstår bara vilka åtgärder som ska till för att hålla nivåerna nere.
Enligt Fredrik handlar det inte bara om bullret, utan mycket är säkerhetsaspekter för såväl förare som åskådare. Bullerplank får exempelvis inte ligga för nära själva banan.
Speedwaybanan vid Gubbängen på söderort i Stockholm är något som Fredrik tittat en hel del på. Där ligger närmsta bebyggelse endast 400 meter ifrån banan. Vid Traume ligger närmsta gård cirka 700 meter från den tilltänkta platsen.
Men enligt Mats Engdahl vid PentaCon är det inte helt lätt att jämföra.
- Vid Traume är det inte bara de boende man får ta hänsyn till. Det är ett rikt friluftsliv där med bland annat ridvägar. Så det kommer nog att krävas en speciallösning, menar han.
Förhoppningen är att en bullerkartläggning ska vara klar innan februari månad är slut. Nästa steg är att Fredrik Emmot vid Ingemansson kommer till Gotland för att titta närmare på området. Men exakt när det blir vet han inte.
- Jag tycker ändå att vi börjar få ordning på det här, säger Fredrik.