Region Gotland gick nyligen ut med en inbjudan till samråd inför kommande upphandling av kollektivtrafik och skolskjutsar. I samband med det passar regiondirektör Peter Lindvall på att sammanfatta upphandlingen som ledde fram till det treåriga avtal som innebär att Bergkvarabuss tar över ansvaret i sommar.
Ofullständigt underlag, bristfällig kommunikation åt flera håll, samt en stundtals stökig hantering av ärendet. Så beskrivs delar av den föregående upphandlingen. Brister i underlaget gjorde att upphandlingen avbröts 2017, och när den återupptogs ledde den till överklaganden och förutom processer i domstol även i en anmälan till Konkurrensverket.
– Vi har lärt oss väldigt mycket av den tidigare upphandlingen, konstaterar Peter Lindvall.
Både Eva Nypelius (C) och Meit Fohlin (S) är dock nöjda med det avtal som börjar gälla i sommar.
– Vi går över till fossilfri trafik, vi får den samordning mellan skola och kollektivtrafik vi önskat, och kontakten med Bergkvarabuss har varit mycket bra, säger Eva Nypelius.
Avtalet 2020-2023 är av en ny typ. Det tidigare var ett produktionsavtal, där operatören fått betalt per utförd tur och kilometer. Kommande avtal bygger mer på incitament, där operatören förväntas vara med och utveckla trafiken. Region Gotland räknar med nya initiativ från bussbolaget, och det ska gynna både regionen och Bergkvarabuss.
Upphandlingen av ett längre avtal påbörjas hösten 2020, och ett beslut om tilldelning ska enligt planerna vara klart under första halvåret 2022. Avtalet förväntas bli tioårigt med start 2023.
Tekniska nämnden har beslutat att i början av avtalsperioden upphandla 450 000 mil kollektivtrafik per år. Mängden ska sedan öka för att överensstämma med målet i trafikförsörjningsprogrammet.
Skolskjutsningen omfattade förra året cirka 110 000 mil. Med ett tioårigt avtal beräknas delen med skolbussarna vara värt cirka 340 miljoner kronor, och delen om kollektivtrafiken 1,36 miljarder kronor.
Sammanlagt: ett avtal värt 1,7 miljarder kronor. Med ett så omfattande avtal är det viktigt att kommande upphandling blir korrekt.
– Vi måste kommunicera bättre, mellan regionen och operatörerna, men även mellan tjänstemän och politiker i regionen, säger Peter Lindvall och påpekar att ett första samråd med intresserade bussbolag ska hållas under våren.