Avhopp skakar turistföreningen
Sex av elva ledamöter hoppar av sina uppdrag i Gotlands turistförenings styrelse. Flera av dem är kritiska till hur föreningen arbetar.-Det händer inte så mycket i turistföreningen. Jag vill arbeta med sådant som driver Gotland framåt, säger Eva Werkelin som hoppar av efter ett år i styrelsen.
Foto: Fotograf saknas!
Det är sex tunga namn: Christer Granegård (Almi), Eva Werkelin (Kneippbyn och ordförande för campingvärdarna i Sverige), Niklas Harlevi (Gotlands konferens- och turistservice, samt Wisbyströwet), Niklas Sjöblom (Wisby Strand), Anders Thomasson, (Svenskt näringsliv och östsvenska handelskammaren) samt Anki Dahlin (före detta chef på Länsmuséet).
Anki Dahlin flyttar, Christer Granegård avgår "med ålderns rätt" och Anders Thomasson har dåligt med tid, men övriga avhoppare sticker inte under stol med att deras avsägelser rymmer en hel del kritik. Eva Werkelin och Niklas Harlevi har redogjort för sina synpunkter i skrivelser till valberedningen.
-Det är bekymmersamt att de inte tycker att det är meningsfullt att sitta kvar i styrelsen. Om man vill att Gotlands turistförening ska vara en aktör i branschen, då måste också de stora aktörerna vara med, säger Inger Harlevi.
Ingenting nytt
Eva Werkelin tycker att Gotland turistförening inte hänger med i utvecklingen.
-Det händer ingenting nytt. Gotlands turistförening gör samma sak som man har gjort i hundra år. Så får det inte vara. Vi är företagare och vi måste tala framtid, säger Eva Werkelin.
Marknadsbolag
Själv efterlyser hon ett marknadsbolag som skulle kunna göra en gemensam och övergripande marknadsföring av Gotland som destination, ungefär som "Göteborg & Co" gör i Göteborg. De har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, mötes- och evenemangsstad.
Eva Werkelin är också kritisk till att Gotland har haft en och samma turistchef under många år. Hon anser att varje turistchef bör ha en tidsbegränsat förordnande.
Kan företräda de små
Niklas Sjöblom på Wisby strand vill också se en helt annan organisation av marknadsföringen av Gotland.
-Gotlands turistförening gör många bra saker, men det gäller att förnya sig. Omvärlden förändras ständigt och vi måste vara mer snabbfotade.
Niklas Sjöblom hoppas på ett marknadsbolag. Han vill inte att detta ska ersätta turistföreningen, utan tycker att föreningen kan vara en av flera aktörer som står bakom ett sådant bolag. Och kanske skulle deras nya roll i ett sådant läge vara att företräda de små turistföretagarna på Gotland.
-Om vi kan samordna alla insatser som görs idag i en ny struktur så skulle vi få en mycket bättre kraft i det vi gör, tycker Niklas Sjöblom.
Bör man inte sitta kvar i styrelsen om man vill förnya?
-Ja, det kan man tycka, men jag måste prioritera min tid. Mötesindustrin är prioritet ett för mig och jag måste fokusera på det. Turistföreningen prioriterar fortfarande den traditionella privatresenären, säger Niklas Sjöblom.
Måste förankra
Hans Klintbom, som är ordförande för Gotlands turistförening, känner inte till att det kommer att bli så många avhopp från styrelsen till årsmötet i april, men han visste att det fanns kritik inom styrelsen mot hur både turistföreningen och turistchefen Anders Murat arbetar.
-I våras fastställde vi nya instruktioner för hur turistchefen ska arbeta. Han måste vara mer offensiv utåt, inte minst medialt. Men det tar tid att växa in i något nytt.
Hans Klintbom tycker att det har hänt mycket i turistföreningens verksamhet på senare år. Man har bland annat flyttat turistbyrån och arbetat med kongresshallen.
Måste förankra
-En del tycker att vi borde göra mer. Som företagare kan man agera direkt, men vi är en medlemsorganisation och det vi gör måste förankras.
Christer Granegård som är vice ordförande i styrelsen tycker det är viktigt att man slår vakt om de små aktörerna i turistbranschen.
-Det finns några stora företag, men annars är turistnäringen är genuint småskalig. Även om jag är störst så kan jag inte diktera marknaden. Det är viktigt också för de stora företagen att det går bra för de små.
Gotlands turistförening bildades 1896 och är Sveriges äldsta regionala turistförening. Syftet är att främja och företräda rese- och turistindustrin på Gotland.
Cirka 300 företag inom den gotländska besöksnäringen är medlemmar. Verksamheten finansieras av deras årsavgifter (1 500-24 000 kronor företag/år) och kommunens anslag.
Gotlands Turistförening har 11 helårstjänster och ett tiotal säsongsanställda.
Styrelsen består just nu av Ordf Hans Klintbom, Christer Granegård, Almi, Anki Dahlin, Länsmuseet, Jan-Erik Nilsson, Rederi Gotland, Göran Göransson, Toftagården, Agneta Werkelin, Yllet, Eva Werkelin, Kneippbyn, Niklas Harlevi, Gotlands konferens- och turistservice, Niklas Sjöblom, Wisby Strand, Per-Erling Evensen, Destination Gotland, och Anders Thomasson, Svenskt näringsliv.
Cirka 300 företag inom den gotländska besöksnäringen är medlemmar. Verksamheten finansieras av deras årsavgifter (1 500-24 000 kronor företag/år) och kommunens anslag.
Gotlands Turistförening har 11 helårstjänster och ett tiotal säsongsanställda.
Styrelsen består just nu av Ordf Hans Klintbom, Christer Granegård, Almi, Anki Dahlin, Länsmuseet, Jan-Erik Nilsson, Rederi Gotland, Göran Göransson, Toftagården, Agneta Werkelin, Yllet, Eva Werkelin, Kneippbyn, Niklas Harlevi, Gotlands konferens- och turistservice, Niklas Sjöblom, Wisby Strand, Per-Erling Evensen, Destination Gotland, och Anders Thomasson, Svenskt näringsliv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!