"Assistancekåren har avtal med försäkringsbolagen"

Vid polismyndigheten på Gotland upplyser Mats Holst, vikarierande chef för närpolisen, att det finns en enkel förklaring till att polisen endast ringer till Assistancekåren då en bil behöver bärgas:
­ Assistancekåren har träffat avtal med samtliga försäkringsbolag på Gotland om att det är den som ska anlitas!
Att det alltså skulle råda en monopolsituation på ön.
Vad säger försäkringsbolagen?

Gotland2003-10-18 04:00

Mats Holst vid polismyndigheten på Gotland upplyser om att Assistancekåren har träffat avtal med samtliga försäkringsbolag på ön om att det endast är den som ska utföra bärgningsjobben. Polisen följer endast sina direktiv och kontaktar Assistancekåren, menar Mats Holst.
Om även polisen har träffat avtal med Assistancekåren vet inte Mats Holst.
GA har varit i kontakt med försäkringsbolaget Folksam som upplyser om att ett sådant avtal mycket riktigt har träffats men om det visar sig att en bärgning ändå har utförts av ett annat företag så gör man upp om priset med detta företag.
Även försäkringsbolaget If har träffat ett avtal med Assistancekåren.
Vid försäkringsbolaget Volvia upplyser man om att inget avtal har träffats med något bärgningsföretag, man förlitar sig på att larmcentralerna runt om i landet ordnar bärgare.
Trygg Hansa har ett avtal med larmcentralen Viking Sverige AB på riksplanet och det är Viking som sedan träffar avtal med lokal bärgare. Vid Trygg Hansa finner man det inte otroligt att Viking har träffat avtal med just Assistancekåren när det gäller Gotland.
<span class=MR>"Ska fördelas lika"</span>
När det gäller Länsförsäkringar har man träffat avtal med både Assistancekåren och Falck och tanken är att jobben ska fördelas lika mellan dessa företag. När Hans Fransson, Länsförsäkringar, får veta att polisen inte känner till detta så säger han att "det måste bero på brist på information".
Mats Holst påpekar att polisen nu ska se över sina rutiner när det gäller att anlita bärgare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om