I somras medverkade 225 arrangörer med ca 470 arrangemang.Sammantaget redovisar undersökningarna en mycket positiv bild av arrangemanget och Gotland som mötesplats och de intäkter som tillförs Gotland.
Stannar tre till fyra nätter
Gotlands kommun har frågat arrangörer om deras synpunkter på kontakten med Almedalsveckan och Gotlands kommun och hur man uppfattar hemsidans information och funktion.
Arrangörerna är mycket nöjda med kontakten men anser att förbättringar kan göras på hemsidan. Enkäten visar att den genomsnittlige arrangören har deltagit 3-5 gånger tidigare, stannar 3-4 nätter och planerar sitt deltagande lång tid i förväg. Arrangören deltar med antingen 1-5 personer eller fler än 10 personer och satsar 50 000 - 200 000 kr på sitt deltagande.
Veckan tidigareläggs
Flera arrangörer har önskat en tidigareläggning av veckan. Enkäten visar att merparten vill att Almedalsveckan genomförs vecka 27.Från och med 2009 förläggs Almedalsveckan till vecka 27, 28 juni-4 juli. 2008 gäller dock tidigare beslutat datum, 6-12 juli.
Starkt varumärke
En grupp studenter vid marknadskommunikationslinjen vid IHR, Stockholms universitet har undersökt vilka kärnvärden veckan representerar. De konstaterar att Almedalsveckan har ett mycket starkt varumärke och har identifierat ett begrepp de kallar ”Almedalsandan” som de menar är ett unikt mötesklimat. De framför även att organisationen bör tydliggöras vad gäller roller och ansvar och ger förslag på hur varumärket kan stärkas.