Krögarna: ”Färre unga, men fler familjer”

Är ”Stockholmsveckan” en viktig intäkt för krogarna på Gotland eller kostar den mer än den genererar? Helagotland har frågat ett gäng krögare i Visby vad de egentligen tycker om vecka 29.

Johanna Blomberg, hovmästare på Bolaget.

Johanna Blomberg, hovmästare på Bolaget.

Foto: Hanna Davidsson

Gotland2023-07-23 10:05

För restauranger, barer och klubbar på Gotland har det inte varit lätt att avgöra hur högt trycket på gäster skulle bli under sommaren. Och än så länge har det varit lugnare på många ställen runt om i Visby, mer än vad det brukar vara under högsäsong. Något som de flesta ställen hoppas ska ändras framåt.  

På restaurang Bolaget hoppas hovmästare Johanna Blomberg på ännu mer folk. Under sommaren har de en åldersgräns på 23 år kvällstid och har därför kommit undan stöket mer än sina grannar på torget. 

undefined
Johanna Blomberg, hovmästare på Bolaget.

– Vecka 29 är egentligen inte vår publik, utan det är från och med vecka 30 det brukar smälla till med folk som har riktiga pengar. Däremot känns det som att det är ännu fler barnfamiljer och äldre som är på ön och semestrar än vad det brukar vara, säger hon. 

På Bolaget har de under högsäsongen tagit in mer personal men också en ordningsvakt utöver två entrévärdar, vilket kostar en hel del. 

– Förhoppningsvis går vi ju plus, men det är ju en del extrakostnader och man preppar ju alltid för att det ska komma mycket folk, säger hon.  

undefined
Under vecka 29 brukar antalet springnotor öka där det främst är unga personer som antingen glömmer att betala eller gör det medvetet.

På Kallis och Strands veranda har de laddat upp som vanligt inför sommaren, med både personal, artister och hög säkerhet. Även en del satsningar har gjorts, som en ny nattklubb, något som de funderade innan om de verkligen skulle satsa på i år. 

– Vi tänkte innan om vi vågade göra detta med tanke på att vi inte visste hur det skulle landa i och med allt som händer. Men sen kände vi att Kallis står sig starkt oavsett omvärldsläge, säger Kristian Acar operations manager för Mister french-gruppen som bland annat driver Strands veranda och Kallis. 

Hur har trycket varit?

– Det är svårt att jämföra med förra året, för då var det som kosläppet efter pandemin. Nu är det nog mer att folk åker ner en eller två dagar istället för kanske tre eller fyra som innan, säger Kristian. 

– När vi jämför med 2019 som är vårt referensår så har vi fler besökare nu jämfört med då, säger Carl-Johan Kristiansson, general manager på Wisby strand.

Vad tror ni om intäkterna då?

– Om det går jämnt ut får vi se men det kostar att leverera en bra produkt och vi är långsiktiga i det vi gör. Vi måste hålla i det och investera där vi behöver investera, säger Kristian. 

undefined
Ellen Kanellos på Bageriet.

Ellen Kanellos som driver Bageriet upplever också att de varit färre folk på stan hittills i sommar. 

– Man har ju skaffat personal för man tänker att det ska vara högt tryck. Det är ju också under sommaren som vi ska dra in pengar så att vi kan ha öppet året runt men samtidigt känns det ju förståeligt då det är så dyrt att ta sig hit, säger hon. 

Något som också är ett bekymmer för många krogar är springnotor, vilket framförallt utmärkt sig under vecka 29. När Helagotland var på plats på Bageriet höll det precis på att ske när fyra killar reste sig upp och gick utan att betala, men som tur var hann servitören få fatt i dem. 

– Vi springer runt mer för att ha koll och tar oftast betalt direkt i stället. Men det är egentligen bara vecka 29 som det händer, igår jagade jag också efter ett gäng grabbar som inte hade betalat, säger Ellen Kanellos. 

undefined
Josef Eklund, driftansvarig på Vinäger.

Vinäger som i år kör i ny regi upplever också en del problem med springnotor.

– Det händer ju någon gång i veckan, men om det är ett misstag eller ett medvetet val är svårt att säga. Häromdagen var det en kille som hade en nota i baren och drack av sin öl, helt plötsligt började han bara springa iväg framför personalen. Det var nog ett ganska medvetet val, men vi fick tag i honom, säger driftansvarig Josef Eklund. 

Men de har valt att ansluta sig till restaurangappen Maîtres som är i samarbete med Klarna, vilket ska förenkla betalningsprocessen. 

– De som äger Vassa Eggen i Stockholm där jag jobbade förut var med och startade appen. Man loggar in via Klarna i appen och då finns gästens uppgifter förhandsregistrerade, vilket gör det enklare för gästen att betala direkt där om de inte har tid att vänta på notan eller kvittot, säger Josef Eklund. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!