Det var när en matros testade en livboj på en av Scandlines färjor som det visade sig att den inte flöt. Den hade helt enkelt vattenfyllts.
Enligt Ekots kartläggning finns livbojarna av samma märke på en av Destination Gotlands färjor. Den färja det handlar om är Gotlandia ll. Båten är just nu upplagd och alltså inte i trafik under vinterhalvåret.
- Båten är tillverkad i Italien. Livbojarna är av samma märke, men har olika tillverkningsår, säger Jan-Erik Rosengren.
De livbojarna som inte höll måttet är tillverkade år 2004 och är av märket Veleria San Giorgio, av italienskt märke.
- De livbojar som finns på Gotlandia ll har tillverkningsår 2005. Vi måste därför göra en koll om det verkligen rör sig om samma livbojar.
Och när gör ni det?
- Det brådskar ju inte direkt, eftersom båten inte är i trafik förrän i sommar.
Vad gör ni om det rör sig om samma märke?
- Då byter vi givetvis ut dem.
Övriga båtar inom Destination Gotland har inte dessa livbojar.
- Det är bara Gotlandia ll som har det här märket på boj, eftersom båten är tillverkad i Italien, berättar Jan-Erik Rosengren.
Fåröfärjan kollar ofta
Enligt SR Ekot kan liknande bojar även finnas på de båtar som trafikeras av Vägverket.
Niels Volkert är befälhavare på Fåröfärjan. När helagotland.se ringer upp honom, gör han en koll på säkerhetsutrustningen ombord på färjan Bodilla:
- Jag kan faktiskt inte hitta vilket märke vi har. Men en sak är säkert: hos oss hinner de inte vattenfyllas. Vi är otroligt nogranna med att testa bojerna.
Hur ofta gör ni det?
- Minst en gång i kvartalet, berättar Niels Volkert. Det är ett absolut minimum.