Anton leker med tekniken - och garanteras jobb
Kan man koka och skala ett ägg på samma gång? I saltsyra? Anton Ylander, 9, testade sin idé på teknikkollot i Björkanderska. Kollot är lek och experiment, men syftet är allvarligt. Bristen på ingenjörer har blivit ett akut problem i Sverige.
Foto: Fotograf saknas!
Intresset har varit långt över förväntan, säger Peter Larsson, chef för organisationen Sveriges Ingenjörer som står bakom arrangemanget.- Vi hoppades att politikerveckan skulle vara ett bra tillfälle att nå beslutsfattarna via deras barn, och det har verkligen blivit en succé. Barnen har haft roligt och vi har kunnat informera föräldrarna om vilka problem Sverige står inför när det gäller de naturvetenskapliga utbildningarna. Problemet kan beskrivas kort: Fler söker till Big Brother än till tekniska utbildningar;- Antalet sökande har minskat till hälften under 2000-talet. Det betyder att vi kommer att sakna 50000 ingenjörer om tio år. Industrin står inför stora problem om vi inte lyckas vända utvecklingen. Det blir många hål i gatan när kommunerna saknar ingenjörer. Alla får jobb
En bit bort från teknikkollot är bristen på ingenjörer redan ett påtagligt problem.Sveriges Redareförening har ett tält på Donnersgatan och där står Anders Marby och lovar jobb och framtid för alla som satsar på en sjöingenjörsutbildning.- Det finns hur mycket jobb som helst för sjöingenjörer, jag vågar säga att efter utbildningen är man garanterad jobb i den svenska handelsflottan.Ander Marby är chef för Lighthouse, ett forsknings- och utvecklingsföretag inom sjöfarten som ägs gemensamt av Chalmers, Handelshögskolan i Göteborg och Redareföreningen. Två problem
- Sjöfarten står inför två problem de närmsta åren, dels stora pensionsavgångar, dels en kraftigt ökande svensk handelsflotta. Vi kommer att behöva nyanställa många tekniker de kommande åren.- Det utbildas bara 200 sjöingenjörer om året, i Kalmar och Göteborg. Det räcker inte.Dessutom vill inte alla ingenjörer ut och segla, de väljer att stanna i land och jobba i industrin. Det innebär att vi nu har en akut brist på sjöingenjörer.Det tycks inte hjälpa att sjöingenjörer fått bra villkor på senare år. Ingångslönen ligger runt 22 000 i månaden men kliver upp till 30 000 efter några år. Dessutom jobbar man bara halva året, en månad till sjöss ger en månads ledighet.- Jag tror att TV och medierna har påverkat ungdomarnas uppfattning om ingenjörsyrket, det uppfattas inte som sexigt,säger Anders Marby.- Samtidigt måste vi vara självkritisk, sjöfarten har inte varit tydlig när det gäller att förklara vilka framitda möjligheter som finns i handelsflottan.Peter Larsson på teknikkollot ser andra förkalringar:- Sverige ligger i botten när det gäller antalet examinerade ingenjörer och på vårt skolsystem. Vi har en lärarkår som inte är tillräckligt intresserad av teknik. Lärarna behöver stöd och fortbildning för att kunna stimulera sina elever.- En annan förklaring är att de flesta behov vi har som individer i samhället är tillfredsställda. Det gör att ungdomar söker efter bekräftelse istället. Barnen på teknikkollot verkade dock inte ha några problem med feedbacken, de sken av stolhet efter varje experiment..Och för Anton, som inte lyckades med sitt ägg, är det numera kristallklart vad en ingenjör sysslar med:- Han ritar olika saker och uppfinner. Det är roligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!