Annorlunda spanska

¡Hola!
När Justin Stafford och John Arbelaez kommer i korridoren på Högbyskolan i Hemse säger eleverna automatiskt hej på spanska.
De båda har tillsammans infört ett nytt sätt att undervisa i spanska på skolan. Målet är att öka intresset och motivationen hos eleverna att lära sig språket.

Gotland2006-09-07 06:00
- Prata, prata, prata är det viktigaste, säger Justin. Grammatiken tar vi lite senare. För mycket grammatik i början kan hämma modet att våga tala det nya språket. Vi vill att eleverna ska ha roligt. Då lär de sig bättre. Och vi har bara de här tre åren på högstadiet på oss att grundlägga det intresset. Lyckas vi så kommer det att få effekter på gymnasiet och högskolan genom att nivån höjs och färre hoppas av.
Justin Stafford kommer från Los Angeles i Kalifornien där en majoritet av befolkningen talar spanska. I grunden är han engelsklärare och har under sina år i Sverige undervisat i både engelska och spanska.

Språklärare
- De flesta språklärare pratar alldeles för mycket svenska på lektionerna, tycker han.Vi försöker prata så mycket spanska som möjligt. Eleverna förstår inte alltid och de pratar fortfarande mycket svenska men genom att vi lärare mest pratar spanska så kommer det att ändra sig lite längre in på terminen.
Justin Stafford började som spansklärare på Högbyskolan när läsåret startade.
Det gjorde även John Arbelaez. Han är från Columbia och har spanska som modersmål. De båda fann varandra direkt, upptäckte att de har en gemensam vision och samarbetar kring undervisningen.
- I USA arbetar man mycket så här. Två klasser, två lärare och en assistent. Ibland arbetar man tillsammans med hela gruppen, ibland delar man upp dem klassvis. Men båda lärarna finns för alla elever. Det är den tanken vi har utvecklat.

Kompletterar varandra
Justin och John tycks komplettera varandra, ha olika styrkor som lärare och skapa en helhet för eleverna. I en barack på skolgården finns de två klassrum där spanskundervisningen sker.
I går när GT var med samlades båda klasserna med sjuor i det ena klassrummet tillsammans med Justin och John. De satsar mycket på att kombinera ämnet spanska med något annat, ofta något praktiskt. I går var det hemkunskap. Det handlade om att baka chokladkakor efter ett recept på spanska!
På det stora bordet stod mjöl, smör, rårörsocker, vaniljsocker, bakpulver och andra ingredienser, kaffekoppar, skedar och skålar. Och vid varje sak låg en lapp med vad det heter på spanska. Mjöl heter harina, bakpulver polvo de hornear och kopp heter tazas och skål un recipiente fick de lära sig.

Högljudd lektion
Det blev en ganska högljudd men uppsluppen och rolig lektion när de cirka 50 ungdomarna skulle försöka förstå receptet under gestikulerande och i liten mån svenska förklaringar från de båda lärarna.
De flesta eleverna verkar tycka att det är roligt och de hjälper varandra att förstå de spanska ord som Justin och John säger.
- Jag tycker att lektionerna i spanska är bra. De förklarar allting på olika sätt och vi får repetera mycket för att lära oss, säger Anton Gahnström, en av eleverna i sjuan.
När chokladkakorna står i ugnen passar John och Justin på att gå igenom och repetera orden i receptet. Och så avslutas lektionen med kakfest.
När vi lämnar baracken säger eleverna ett unisont ¡adiós!

Kongress i Spanien
I slutet av september ska John Arbelaez, med hjälp av pengar från statliga internationella programkontoret, åka på en stor internationell kongress i Spanien. Där deltar runt ettusen personer, spansklärare, elever, doktorander och andra från hela världen. Och där ska han vara en av talarna och berätta hur man arbetar med undervisningen i spanska på Högbyskolan. Förhoppningen är att det på sikt ska leda till ett utbyte mellan skolan i Hemse och andra länder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om