Anna ska lära sig allt om ångerrätt

Nu får Ann-Marie Larsson på kommunens konsumentvägledning äntligen förstärkning.I måndags gjorde Ann Tasevski, 33, sin första dag på jobbet.Nu ska hon lära sig allt om platt-tv och ångerrätt.

Foto: Mikael Carlson

Gotland2008-05-24 04:00
Att konsumentvägledningen åter har full bemanning är välkommet, tycker Ann-Marie Larsson, som arbetat ensam sedan februari då kollegan Leif Ajpe gick i pension.
- Det känns jätteskönt att få en kompis. Jag har varit tvungen att prioritera budget- och skuldsanering före konsumentfrågorna, eftersom kommunen är skyldig att ha en sådan service, berättar hon.
Anna Tasevski har en bakgrund som handläggare på Försäkringskassan och studerade innan det affärsjuridik.

Alla berörs av frågorna
Närmast väntar utbildning i konsumentfrågor av Konsumentverket.
Hon ser fram emot att sätta sig in i arbetsuppgifterna, och tycker att ämnet är synnerligen angeläget:
- Eftersom alla är konsumenter så berörs ju alla av konsumentfrågor, konstaterar Anna Tasevski.
Kommunens konsumentvägledning ligger i hamnkontoret, byggnaden som tidigare var Visby hamns färjeterminal.
Största delen av tiden går åt till att hjälpa människor med frågor kring budget- och skuldsanering. De flesta som söker stöd är mellan 40 och 50 år och har hamnat i ekonomiska svårigheter efter en separation.

Så ingås ett avtal
När det gäller de traditionella konsumentfrågorna visar det sig att många gotlänningar har dålig koll på vilka regler som gäller vid köp.
En vanlig uppfattning är att kunder har ångerrätt. Men det är en gammal missuppfattning, menar Ann-Marie Larsson.
- När du betalar i kassan ingår du ett avtal med butiken. För att köpet ska kunna hävas måste det i princip vara fel på varan, säger hon.

Ny tv-trend
Ångerrätt har man däremot vid tillfällen när kunden inte själv kan granska vara fysisk, som vid näthandel eller telefonförsäljning, eller när kunden inte själv väljer tillfället, exempelvis när man handlar av en försäljare som plötsligt knackar på ytterdörren.
En annan missuppfattning gäller betalningen av räkningar.
- En del tror att man alltid har 30 dagar på sig att betala, men det stämmer inte, man ska betala till det datum som anges på fakturan, säger Ann-Marie Larsson.
Under senare år har trenden att skaffa platt-tv slagit igenom med kraft. Klirr i kassan för butikerna - men det är långt ifrån alla kunder som är nöjda med sin investering.
Många köper stora skärmar, och om avståndet till tv-soffan inte är tillräckligt upplevs bilden som grynig.
- Man tänker inte efter innan man köper, konstaterar Ann-Marie Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om