Ambulansen har blivit gul och grön

Först var de vita och röda. Sedan blev de gula och röda.
Nu byter ambulanserna utseende igen. Och den här gången är det gult och grönt som gäller.
­Visst tittade folk lite extra när vi var ute och körde för första gången i måndags kväll, berättar Anders Johansson, ambulanssjukvårdare och fordons- ansvarig.

Foto:

Gotland2004-10-06 04:00
Efter debatten i somras om det skulle räcka med två ambulanser eller om man skulle ha råd att behålla tre så tycker han att det är roligt att visa att man trots allt satsar på bra ambulanser.
­Men beställningen av de nya ambulanserna gjordes redan i våras. Och det var nog tur för annars hade det kanske inte blivit några nya bilar just nu.
En ny ambulans kostar ungefär 1,1 miljon kronor. Plus utrustning så runt 1,5 miljoner går den på.
­Men vi går över till att köra på diesel för att pressa driftskostnaderna.
I augusti var Anders Johansson i Laholm i Halland och hämtade den första gul-gröna ambulansen. Sedan har den utrustats och i måndags klockan 14.00 var den klart att tas i drift.
­Och det var tur det, för vi fick haveri på två ambulanser samma dag.
<span class='mr'>Syns bra i mörker</span>
De gulgröna ambulanserna har funnits i Sverige ett par år, men det har funnits ett motstånd hos räddningstjänsten runt om i landet, ett motstånd som nu börjar luckras upp.
­Det är inget EU-direktiv ännu, men troligtvis kommer det bestämmelser om att alla ambulanser i Europa ska se ut så här. Och då vill vi på Gotland försöka ligga i framkant.
Och det är alltså i första hand bilens utseende som är nytt. Ambulanser av märket Volvo S80 har man sedan tidigare. Den illgula färgen på karossen syns mycket bra i dagsljus. Och den gröna dekoren kommer att synas betydligt bättre än på de gula bilar som är dekorerade i rött.
­Det röda är flouriserande och syns bra när det är ljust, men det gröna är reflekterande och syns även otroligt bra i mörker.
<span class='mr'>Inte slut som bilar</span>
Utrustningen i bilarna är densamma som tidigare, men utrymmet i sjukhytten är bättre eftersom bilen är lite högre och bredare än i tidigare Volvo S80.
­Det känns mycket luftigare och ljusare att jobba i den nya ambulansen, tycker ambulanssjuksköterksan Anette Ankarstrand, som arbetade i ambulansen i måndags och i går.
Man räknar med att en ambulans kan vara i drift i fyra-fem år.
­En av dem som havererade i måndags är från 1998, den andra från 2000. Men ingen av bilen har gått under 30000 mil. Även om de är bra servade så går de hårt. De är inte slut som bilar, men som ambulanser. Vi skickar dem till Laholm och sedan går de vidare för tjänstgöring i något av de forna öststaterna. I Sverige finns ingen marknad för begagnade ambulanser, säger Anders Johansson.
<span class='mr'>Helikoptern inte i drift</span>
Räddningstjänsten på Gotland har option på ytterligare två ambulanser. En beräknas komma hit under november, den tredje förhoppningsvis nästa år.
En av de havererade ambulanserna är åter i drift så just nu rullar tre stycken på ön. Och det är nog tur. Helikoptern är nämligen inte i drift just nu. Motorn är på snabbreparation utomlands, men snart beräknas räddningshelikoptern åter vara i luften.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om