Älskar båtlivet till havs och kaj

Hennes manikyr är perfekt med rödlackerade naglar som pekar på sjökortet. Hon är 27 år, partypingla, säsongarbetare och ensamseglare.

Bekvämlighetsutrymmet på Casandra är minimalt men riggat som en tropisk trädgård.

Bekvämlighetsutrymmet på Casandra är minimalt men riggat som en tropisk trädgård.

Foto: Simon Paulin

Gotland2009-08-15 04:00
Linnéa Nyqvist från Södertälje har sin segelbåt som enda fasta punkt.
Smögen, Båstad, Visby. Blyertsstreck visar den utlagda kursen mellan hamnarna där jobben finns.
- Casandra af Näset är en tjejbåt, mitt liv och mitt hem. Hon är en tvåa med pentry och ständig havsutsikt som jag kan flytta när och dit jag vill, säger Linnéa.

Under en hektisk sommarsäsong seglar hon mellan jobben i Sverige. I sommar är Munken i Visby hennes arbetsplats och fiskehamnen i Visby hennes boplats. Hösten seglar hon i Stockholms skärgård.
- Då är det lugnt där och jag får tid att återhämta mig. Jag fiskar, plockar bär och läser. Sedan lägger jag upp båten för vintern i Södertälje medan jag drar vidare till jobb och skidåkning i fjällen.
Casandra är en nio meter lång, rymlig och fenkölad Nardus 92. Skrovformen är som en Ballad men med förstärkt skrov, styvare och mer lättseglad.
- Båten är ett renoveringsobjekt. I höst ska jag sprutmåla exteriören och skrapa och lacka trädetaljerna. Självklart tar jag tacksamt emot renoveringsråd och lån av verktyg, men renoverar, det gör jag helt själv.

Linnéa växte upp och bodde med föräldrarna i Kenya tills hon var åtta år. Sedan gick flytten till Sverige och Södertälje.
- Min familj har alltid haft båt. Pappa är lärare och mamma hemmafru så vi har alltid haft långa somrar med tid att segla. När jag var 13 år tröttnade jag på livet ombord men vid 14 bestämde jag mig för att segla på riktigt. Då lärde pappa mig att hantera en båt och att segla på egen hand.
Efter skolan började hon säsongsarbeta och har sedan flyttat runt där jobben finns. Trött på att bo trångt med andra i land bestämde hon sig för att köpa och bo på en segelbåt.
- Beslutet var helt rätt. Jag vaknar varje morgon och tittar ut genom luckan i förpiken där jag sover. Är vädret fint kokar jag kaffe och tar en långfrukost på däck. Är det dåligt väder kryper jag ner under duntäcket och läser en bok.
Blir det för långtråkigt att ligga vid kaj pumpar hon upp gummijollen och drar iväg till Kallis. Eller så väljer hon att vädra Casandra under några timmars segling i vattnen runt Gotland.
- Jag längtar efter längre segling men inte i Casandra. Henne säljer jag när hon är fixad och köper en större båt, berättar Linnéa som denna lördag flyger till England för att segla över en kappseglingsbåt från Plymouth till Sverige.

I planerna för framtiden hägrar vinterjobb med skidåkning i Vancouver och sommarjobb på en stor dykcharterbåt i Västindien.
- Om det blir av vet jag först på plats. Det har livet lärt mig, säger Linnéa och erbjuder fika ombord på Casandra.
Det lilla pentryt är välutrustat med gasolspis och ugn. Kylskåpet är välfyllt och bakom skåpluckorna klirrar glas och porslin.
- Jag gillar att laga mat och fixar lätt till en trerätters meny vare sig jag äter själv eller har gäster. Casandra har fem hellångskojer så det finns gott om plats.
En välfylld bokhylla berättar om läsvanor och förvaringsutrymmen under kojerna rymmer allt som behövs för ett liv till sjöss och på land.
- Jag kan göra en Paris Hilton om nu det behövs, fnissar Linnéa och visar på sin omfångsrika garderob.
- Typisk tjejbåt, skrattar hon som i valet och kvalet om färg på gardiner har sytt ihop ett blårandigt och ett rödrandigt tyg som med ett lätt handgrepp kan skiftas om. Och det lilla toalettutrymmet är som en tropisk trädgård med konstgjorda växter och gräs.

I slipen på Holmen i Visby ligger Ebba. Hon är en kanalbåt, från början med ångmaskin, byggd 1885 i Göteborg.
- Jag är ingen båtmänniska, säger Jonas Brozén som köpte Ebba 2004 med sikte på att renovera henne till ett flytande smycke i hamn.
Med erfarenhet från sammanlagt två dagars segling i livet ser han Ebba som sin hobby. 36 ton tung, 15 meter lång och knappt 4 meter bred finns mycket att göra ombord.
- Hon är rätt sjabbig nu men har fina proportioner och linjer och har potential att bli riktigt snygg. Med renoveringshjälp kommer Ebba förhoppningsvis att vara klar till helgen med slipad, grundad och nymålad botten. Färdig ska hon bli helt vit med oljad träpanel i överbyggnaden, förklarar Jonas.
Ebba lär ha byggts till frun för Eriksbergsvarvets chef och har gått för ångmaskin mellan Lindesberg och Göteborg. Hon har varit personalbåt, passagerarbåt och bogserbåt.
- Som kanalbåt och med hög överbyggnad har hon inte förutsättningar att köras till havs. Men hon blir ett fint inslag i fiskehamnen där flera planer finns för framtiden. Där vill exempelvis Björn med fiskebåten Erna-Mari satsa på en fiskbutik i en av bodarna, berättar Jonas.

Att göra om ett gammalt kustbevakningsfartyg från Finland till sommarnöje i Sverige hör nog inte till det vanligaste.
- Johan och jag tycker det var en bra idé att köpa Karliza, säger Ingela Kedvik från Stockholm.
När GA kommer på besök vilar hon ut på däck tillsammans med väninnan Kerstin Oreheim.
Som fritidsbåt har Karliza Skeppsholmen i Stockholm som hemmahamn. Där ligger hon bredvid en av familjens andra båtar, en bogserare från 1919.
- Karliza gör åtta knop och det tog oss 15 timmar över till Visby. Här stannar vi så länge vi har lust och vädret är fint, säger Ingela och Kerstin.
Damerna berättar att sommartid ligger Karliza i vanliga fall på Gällnö fyra timmar ut i Stockholms mellanskärgård.
- Det gjorde vi också i år tills grannarna kom över och frågade om vi ville göra en semestertur tillsammans. Vi tyckte att ett besök på Gotland var en bra idé och körde till Visby. Här finns mycket att titta på och ombord har vi fyra gott om plats på Karliza som är 30 meter lång, säger Ingela.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om