Almedalsveckan - klipp och succé
Almedalsveckan omsätter 20 miljoner kronor och 70 procent av besökarna återkommer.Flera undersökningar och utvärderingar har gjorts av Sveriges största politiska mötesplats, som nästa år fyller 40 år.
De gjorde 237 djupintervjuer i somras och de visade att nio av tio besökare reste till Gotland för att delta, arrangera eller bevaka evenemanget. De flesta stannade i 4,5 dagar och hade lång framförhållning inför sitt gotlandsbesök, 1-2 år.
Enormt PR-värde
Almedalsveckan får betyget 6 på en 7-gradig skala. Den omsätter 20 miljoner kronor och skapar ett enormt PR-värde för Gotland, säger Murat.
Även en arrangörsundersökning har gjorts av Gotlands kommun, och den visar nöjda arrangörer. Dock kan förbättringar göras på hemsidan, menar de.
I snitt satsar arrangörerna 50 000 - 200 000 kronor på sitt deltagande. De flesta vill att Almedalsveckan ska genomföras vecka 27, det vill säga en vecka tidigare än hittills, vilket också kommer att genomföras med början 2009.
Starkt varumärke
En grupp studenter vid Stockholms universitet har undersökt vilka kärnvärden veckan representerar. De konstaterar att den har ett mycket starkt varumärke och de menar att "almedalsandan" innebär ett unikt mötesklimat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!