Almedalsveckan en arrang örsmässig och ekonomisk succé

Deltagande arrangörer under Almedalsveckan satsar 50 000-200 000 kr på sitt deltagande och hela 98 procent är nöjda.I år höll 225 arrangörer 470 arrangemang. Så veckan genererar stora belopp, omsättningen beräknas till ca 20 miljoner kronor.Almedalsveckan är ett mycket starkt varumärke och begreppet "Almedalsandan" står för ett unikt mötesklimat.Denna politiska och massmediala tummelplats är synnerligen viktig för Gotlands kommun. Inte mindre än tre olika undersökningar vidimerar nu detta på olika sätt.

Succé. Almedalsveckan har blivit en stor succé såväl publikmässigt som arrangörsmässigt och ekonomiskt.Arkivfoto: TOBIAS WALLSTRÖM

Succé. Almedalsveckan har blivit en stor succé såväl publikmässigt som arrangörsmässigt och ekonomiskt.Arkivfoto: TOBIAS WALLSTRÖM

Foto: Tobias Wallström

Gotland2007-10-10 04:00
Gotlands kommun har frågat arrangörer om deras synpunkter på dels kontakten med kommunen dels hur man uppfattar hemsidan.
Arrangörerna är mycket nöjda med kontakten men anser att förbättringar kan göras på hemsidan.
Enkäten visar att den genomsnittlige arrangören har deltagit 3-5 gånger tidigare, stannar 3-4 nätter och planerar sitt deltagande lång tid i förväg. Något som också visar sig i att flera Visbyhotell är fullbokade denna vecka flera år framåt. Redan har 80 procent bestämt sig för att delta nästa år och ingen svarade att de beslutat att inte delta.
Arrangören deltar med antingen en mindre grupp, 1-5 personer, eller med en betydligt större, över tio personer. Och man satsar rejält på sitt deltagande. Majoriteten mellan 50 000-200 000 kronor.
Flera arrangörer och turistintressenter har velat se en tidigareläggning av veckan. Och en sådan har ju också nyligen beslutats, från och med 2009 ligger Almedalsveckan en vecka tidigare.

98 procent nöjda
Gotlands turistförening har, via Turismens utredningsinstitut, genomfört en undersökning om politikerveckans ekonomiska effekter. Omsättningen för veckan fastslås till ca 20 mkr. (Siffran baseras på ett snittvärde per individ multiplicerat med antalet dagar besökaren stannar).
Av deltagarna är hela 98 procent nöjda och veckan får helhetsbetyget 6 på betygsskalan 1-7. Även programinnehålet får betyg 6 och Gotland som destination för evenemang ännu högre eller 6,3. Besökaren stannade i genomsnitt 4,5 dagar.
- Besökarens snittålder är 46 år och könsfördelningen är relativt jämn, konstaterar Marika Grankvist, projektledare vid Turistföreningen.
Turistchefen Anders Murat är förstås nöjd med Almedalsveckans betyg:
- Nöjda arrangörer och höga betyg gällande karaktär, mötesplats och kvalitet är viktiga slutsatser i rapporten.

Almedalsandan
En tredje undersökning har genomförts av studenter vid marknadskommunikationslinjen vid IHR, Stockholms universitet. De har undersökt vilka kärnvärden veckan representerar. De konstaterar att Almedalsveckan har ett mycket starkt varumärke och har identifierat ett begrepp de kallar "Almedalsandan" som de menar är ett unikt mötesklimat. De ger också förslag på hur varumärket kan stärkas. Gotlands kommun har ju också nyligen gått in med en ansökan om registrering av begreppet Almedalsveckan.
Ja, Almedalsveckan har utmanats några gånger men sitter för närvarande säkrare än någonsin som landets politiska huvudarena under sommaren.
Och nästa år är det 40-årsjubileum. En arbetsgrupp planerar för detta, berättar Karin Lindvall, kommunens Almedalsansvarige projektledare. 2008 äger evenemanget rum 6-12 juli.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om