Allvarlig kritik mot Attendo Care
"Bristerna i larmsystemet är så stora att verksamheten inte kan undgå länsstyrelsens kritik" konstateras det i tillsynsutredningen. Senast den 31 mars vill länsstyrelsen ha svar på vilka åtgärder företaget tänker vidta för att komma tillrätta med rutiner och problem med larmsäkerheten. Övriga klagomål som kommit in till länsstyrelsen gäller att bristande personalresurser leder till sämre omvårdnad, understimulering, ouppmärksamhet vid boendes sjukdom. Dessa klagomål föranleder dock ingen kritik från länsstyrelsen.
Länsstyrelsen konstaterar dock att det finns brister. Till exempel att verksamheten inte kan sägas leva upp till målet att erbjuda de boende en aktiv och meningsfull tillvaro.
Man konstaterar också att kontinuiteten blir lidande av den personalomsättning som varit. Bemanningen är ett problem som länsstyrelsen ser allvarligt på och begär därför att få ta del av den bemannningsöversikt som påbörjats inom Attendos verksamhet i Visby. En positiv sak som länsstyrelsen noterar är beslutet att inte lämna avdelning 1, demensavdelningen, obemannad nattetid.
Länsstyrelsens senaste tillsyn på boendet Pjäsen gjordes i november förra året. Efter att så många fler klagomål kommit in har länsstyrelsen begärt in kompletterande uppgifter från verksamheten. Länsstyrelsen konstaterar dock att det intryck den får efter intervjuer med brukare och anhöriga är att man får en omvårdnad man behöver och att man på det stora hela är nöjd. Däremot blir väntetiderna längre och personalen har sällan tid för något annat än ren omvårdnad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!