Allt fler missnöjda med biljettpriset

Missnöjet över biljettpriserna på färjorna blir allt större. Det visar sommarens enkätundersökning bland 1 500 resenärerna på turerna till Oskarshamn och Nynäshamn.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2012-10-05 09:59

Gotland/fastland Under juli svarade 574 passagerare på Nynäslinjen och 582 på Oskarshamnslinjen på Trafikverkets enkät, som innehöll frågor om allt från säkerhet till maten ombord. Destination Gotland får överlag bra betyg utom på två punkter - maten och biljettpriset.

När det gäller maten har dock missnöjet minskat. För två år sedan var 30 procent på Nynäslinjen missnöjda med utbudet, i somras sjönk siffran till 26 procent. Även när det gäller matens kvalité är allt fler nöjda. Det gäller även för resenärerna till och från Oskarshamn.

En förklaring till att maten får allt bättre betyg är att Destination Gotland i våras inledde ett samarbete med kostrådgivaren Ulrika Davidsson. Hon har funnits med som coach under personalutbildningar och ska fortsätta påverka exempelvis menyer och val och hantering av råvaror.

Priset irriterar mest

Men när det gäller biljettpriserna fortsätter missnöjet att öka. För två år sedan tyckte mer än hälften att resan var prisvärd. Bara 26 procent antecknade missnöje i enkäten.

I somras var 57 procent på Nynäslinjen missnöjda och bara 28 procent tycker att resan var prisvärd. På Oskarshamnslinjen var 53 procent missnöjda medan 33 procent tyckte att priset var okej.

Med utgångspunkt från enkätsvaren har Trafikverket formulerat några områden Destination Gotland bör fokusera på för att få nöjdare resenärer. Överst på den listan hamnar priset, följt av utbud och kvalitet på maten.

Trafikverket noterar även de områden där Destination Gotland är bäst: att hålla tiden, man har serviceinriktad personal, resan känns trygg och säker, och det är enkelt att ta med sig bagage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om