Alla turer till och från Öland ställs in
De passagerare som skadades i färjekollisionen i Nynäshamn kommer inte att få något skadestånd och alla turer till och från Öland ställs in. Destination Gotland vill däremot inte avslöja något mer om orsaken till olyckan.
Foto: Petra Jonsson
Samtliga personer som fördes till sjukhus klarade sig med lindriga skador och kunde lämna sjukhuset redan under torsdagen. Något skadestånd från Destination Gotland ska de dock inte vänta sig.
- Vi har inte beslutat om några skadestånd till de skadade, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.
De passagerare som blivit så försenade att de tvingats betala för extra boende kan däremot skicka in sina kvitton och bokningsbekräftelser och få ersättning för vad de har lagt ut.
Men Per-Erling Evensen betonar att det bara är passagerare som drabbats av påtagliga förseningar som bör göra sig besvär att begära kompensation.
"Vi har missat"
- Vi ersätter inom rimliga gränser, och vi litar på att folk är ärliga, säger han.
Turerna till Nynäshamn är de som prioriteras i dagsläget och därför har företaget beslutat att ställa in samtliga turer mellan Visby och Grankullavik på Öland.
I torsdags gick sista turen på den sträckan och passagerare som har bokat biljett kommer att erbjudas ombokning med färjor till Oskarshamn.
De nya turlistorna för helgen och måndagen kom i går eftermiddag och Destination Gotlands företrädare räknade med att köra in alla förseningar under fredagskvällen.
Flera av passagerna ombord på olycksfärjorna är kritiska mot att det dröjde nästan tjugo minuter innan någon information gavs och enligt vd Jan-Erik Rosengren berodde detta på personalens säkerhetsbedömning.
- De hade fullt upp med att se till att båten flöt och att lokalisera skadorna och de gjorde ett bra jobb. Men jag håller med om att det kunde ha gått fortare. Vi har missat.
- Informationen har bevisligen inte fungerat, säger Per-Erling Evensen.
Misstänker inte brott
Samtidigt uppmanar Destination Gotland generellt sina anställda generellt att inte gå ut med någon information förrän de har fått den bekräftad. Färjornas kaptener har tagits ur tjänst och fått träffa krispersonal men ska återgå till tjänst så snart som möjligt. Även övrig besättning har fått tillgång till krishantering.
Orsaken till olyckan är företaget fortfarande förtegen om. Haverikommissionens utredning kommer att dröja och innan den är färdig vill man inte uttala sig.
- Vi vet en hel del men vi vill inte spekulera i vad som har hänt förrän utredningen är klar, säger Jan-Erik Rosengren.
"Bara att beklaga"
Enligt Destination Gotland föreligger inga misstankar om brott. Till sina passagerare säger Jan-Erik Rosengren:
- Det är bara att beklaga, framför allt för dem som skadats men självklart även alla som blivit försenade. Men ska man vara ärlig kunde det ha gått mycket värre!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!