Air Gotland utan flygplan frÄn nyÄr - "Vi ska flyga"

Efter bara fyra mÄnader i luften har det polska bolaget Sprint sagts upp. Vem som ska flyga Air Gotlands kunder efter nyÄr Àr Ànnu inte klart.

Air Gotland stÄr utan flygplan frÄn och med Ärsskiftet.

Air Gotland stÄr utan flygplan frÄn och med Ärsskiftet.

Foto: Montage

Gotland2020-12-11 07:34

Det nybildade bolaget Air Gotland var i luften den 13 augusti. Ett 30-tal investerare stod bakom och det polska bolaget Sprint stod för flygplanen, av modellen Saab 340. Bara fyra mÄnader senare har kontraktet med Sprint sagts upp.

– De flyger sin sista tur den 30 december. Vi vill hitta andra alternativ som passar den hĂ€r verksamheten, sĂ€ger Air Gotlands vd Tiina MykkĂ€nen och berĂ€ttar att kontraktet skrevs med kort uppsĂ€gningstid pĂ„ grund av osĂ€kerheten kring corona.

FrÄn en 80-procentig belÀggning har antalet passagerare rasat, framför allt efter de lokala skÀrpta restriktionerna i slutet av oktober.

– AffĂ€rsresandet Ă€r i princip obefintligt. Vi flyger varje dag Ă€n sĂ„ lĂ€nge, men siffrorna har halverats, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att planen har plats för 32 passagerare men att antalet kan variera mellan 5 och 27 pĂ„ de 22 enkelturerna per dag mellan Visby och Bromma.

Förhoppningen Àr nu att hitta ett annat bolag vars plan tar över efter Ärsskiftet.

– Vi har avtal pĂ„ gĂ„ng med andra aktörer. Vi har tvĂ„ alternativ pĂ„ bordet och kommer att gĂ„ in i korta lösningar nu ocksĂ„, sĂ€ger Tiina MykkĂ€nen.

Air Gotland gÄr med förlust, nÄgot man kalkylerat med frÄn början under det första Äret. Men Tiina MykkÀnen Àr inte orolig att stÄ utan plan efter nyÄr.

– Vi ska flyga, det Ă€r inte snack om nĂ„got annat. Det finns sĂ„ mycket flygplan pĂ„ backen sĂ„ att fĂ„ tag pĂ„ en aktör rĂ„der ingen brist pĂ„. Vi hoppas ha en lösning under fredagen eller pĂ„ mĂ„ndag, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!