Agerade efter motorhaveri – risken för katastrof undveks

Det fartyg som under måndagen nödbogserades till Kappelshamnsviken har nu transporterats vidare mot Lettland och sin hemmahamn.
– Såklart ingenting som vi gör varje dag, säger befälhavaren Martin Lindved på bogserfartyget KBV 003 som ledde insatsen i måndags.

Bogseringen inleddes på måndagsmorgonen och avslutades på senare på eftermiddagen.

Bogseringen inleddes på måndagsmorgonen och avslutades på senare på eftermiddagen.

Foto: Kustbevakningen

Gotland2025-01-12 05:31

Nyheten i korthet

  • Det lettiska lastfartyget Loraland, som nödbogserades till Kappelshamnsviken efter ett motorhaveri, har nu bogserats vidare mot sin hemmahamn i Lettland.
  • Kustbevakningen inledde en miljöräddningstjänst då fartyget, som innehöll skrot och 70 000 liter olja, riskerade att läcka ut vid en eventuell grundstötning.
  • Bogseringen lyckades undvika en potentiell miljökatastrof och befälhavaren Martin Lindved beskriver insatsen som framgångsrik.

Det var under helgen som det lettiska lastfartyget Loraland fick ett motorhaveri och inte kunde ta sig fram för egen maskin. Man tvingades nödankra söder om Gotska sandön, men när ankaret började driva tvingades kustbevakningen att inleda en så kallad miljöräddningstjänst, då fartyget innehöll skrot och 70 000 liter olja som riskerade att läcka ut vid en grundstötning. 

Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 003 kommenderades till plasten för att nödbogsera det lettiska fartyget, vilket skedde under måndagen. Martin Lindved var befälhavare. 

– Den här typen av jobb gör vi kanske en gång vartannat år, så det är inte särskilt vanligt. Det är inte något vi gör varje dag. Däremot tränar vi ju på det tillsammans med våra systerbåtar och försvarsmakten, så att kompetensen upprätthålls, säger han.

undefined
Kustbevakningens fartyg KBV 003 Amfitrite.

Befälhavaren förklarar att kustbevakningen hade koll på Loraland under helgen, sedan hon fick motorhaveri. När sedan KBV 003 blev kommenderad att bogsera det lettiska fartyget till säker plats var besättningen redo. 

– Vi har en systematik och ett sätt att handla efter så det är inget man blir stressad av. Det kändes ändå ganska bekvämt, även om vi inte gör det så ofta.

Han menar också att i och med att beslutet kom så pass tidigt så hann inte vädret bli en alltför avgörande faktor. 

– Vädret vid uppkopplingstillfället var inte så farligt. Det var väl en tio till tolv sekundmeter på morgonen när vi kom fram. 

undefined
Flygfoto från nödbogseringen utanför Gotska sandön

Nu lyckades man undvika en potentiell grundstötning med allvarliga miljökonsekvenser som följd. 

– Man är ju orolig för Gotska sandön och vad som kan hända om ett fartyg strandar på grundklackarna söder om Sandön. Ofta har man bottentankar längst ned i fartyget som kan läcka ut vid en grundstötning, det är ju det värsta tänkbara, säger han.

Martin Lindved menar att bogseringen gick precis som man hoppats på och under eftermiddagen var man framme vid Kappelshamnsviken där man hade god kontakt med lokala lotsar.

Under onsdagen påbörjades vidare bogsering av Loraland av sin kontrakterade bogserbåt från Danmark. Hon befinner sig nu på Östersjön med en kurs mot Ventspils, Lettland. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!