90 sänkt till 70 på Storsudret

Plötsligt tvingas alla vägtrafikanter på Storsudret dämpa farten. Från årsskiftet är högsta tillåtna hastighet på länsväg 142 mellan Fidenäs och Burgsvik 70 kilometer i timmen i stället för 90.

Foto:

Gotland2008-01-11 04:00

-Det här är mycket märkligt, säger Per-Åke Ekelöf, ordförande i HNI, Hoburgs Näringslivs Intresseförening. Vägen är bra och vi har inte fått någon information om att hastigheten skall begränsas.

Vem har beslutat att högsta tillåtna hastighet skall sänkas? Varför sker förändringen?
Detta är två frågor som nu ventileras på Storsudret sedan det upptäckts att 90-skylten söder om Fidenäs nu är borta och ersatt av en 70-skylt. Det finns en påtaglig irritation över den plötsliga fartsänkningen även om alla säkert inte har lagt märke till förändringen ännu.
- Folk på Storsudret retar sig på det här och undrar om vägen verkligen är sämre söder om Fide än längre norrut, säger Per-Åke Ekelöf.
Han själv anser inte att så är fallet och framhåller att förändringen är negativ för pendlare, skolbussar och att den inverkar negativt på möjligheterna att få företag att etablera sig längst söderut på ön.

Vägverksbeslut
Svaret på frågan om vem som beslutat är Vägverket i Borlänge. Det krävs emellertid att man själv är aktiv för att hitta information om beslutet; det är inget som annonserats ut.
Om man går in på vägverkets hemsida kan man efter diverse klickande i Vägverkets författningssamling finna att beslutet fattades den 15 november 2007 (VVFS 2007:639) att den sydligaste biten av väg 142 mellan Fidenäs och Burgsvik från och med 1 januari 2008 skall ha bashastigheten som högsta tillåtna fart, det vill säga 70 kilometer i timmen.
I ett annat beslut har man slagit fast att 70-gränsen skall gälla även på 142-ans fortsättning söderut mellan Burgsvik och Vamlingbo (väg 500).

Motiveringen
Varför sänks då högsta tillåtna hastigheten?
Motiveringen finns inte i författningssamlingen utan får sökas på annat håll inom Vägverket. GA får förklaringen av Karin Nordqvist på Vägverkets region Stockholm dit Gotland hör. Hon berättar att beslutet grundar sig på ett möte som anordnades våren 2006 då Vägverket med diverse inbjudna parter (taxi, åkerinäringen, Motormännen m. fl) diskuterade nödvändigheten av att sänka hastigheten på vissa vägavsnitt.
Då det gällde sydligaste delen av väg 142 (Fidenäs- Burgsvik) kom man fram till att det av trafiksäkerhetsskäl fanns anledning att sänka farten.
Det som framhölls då det gäller den aktuella vägsträckan är att vägen är ganska smal, att den kantas av partier av skog, att det finns många utfarter som utmynnar på vägen och att det finns partier med icke tillfredsställande sikt.

"Typisk 90-väg"
Per-Åke Ekelöf gör en annan bedömning.
- Vägen är bra; det är en typisk 90-väg, säger han.
Inom HNI kommer man inom kort att diskutera den nya fartgränsen. Tanken på att överklaga beslutet kan man dock redan nu överge, eftersom det inte är möjligt. Här gäller att hitta någon annan väg att påverka Vägverket, om man inte gillar beslutet.
Fotnot: Från Storsudret har man nyligen framfört synpunkter på Vägverkets agerande i en helt annan fråga.
Man har uttalat sitt ogillande över stora bruna "turistskyltar" som skulle peka ut Hoburgens fyr, men som ansågs mycket fula.
Protesterna har lett till att skyltarna har plockats bort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om