30-skyltarna ska bli många fler
30-skyltarna blir allt fler i tätorterna.Överallt där både så kallat hårda och mjuka trafikanter rör sig på vägarna ska 30 kilometer i timmen gälla.Detta är ett led i arbetet med Nollvision i trafiken.
- Vår målsättning är att införa 30 kilometersbegränsning i alla områden där man frekvent blandar hårda och mjuka trafikante, förklarar chefen för Gotlands kommuns gatu- och markavdelning, Göran Lindström.
Steg mot nollvision
Arbetet med hastighetsanpassningar ingår som en del av den samling för ökad trafiksäkerhet som drivs på såväl nationell som regional nivå.
Det är också ett steg mot den Nollvision som riksdagen beslutat om. Målet är att inga människor ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
På Gotland gjordes för cirka fyra år sedan en omfattande trafiknätsanalys för att få en bild av hur trafiksäkerhetsproblematiken såg ut i Visby och övriga tätorter.
Klubbat i april
- Där tittade vi bland annat på vilka gator som är huvudgator och vilka som är bostadsgator. Och på bostadsgatorna har sedan successivt införts hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen. Oftast har det skett zonvis för hela kvarter eller områden.
30-zon gäller till exempel i:
Djuplunda
Haga
Värnhemsområdet
Furulund
Solbergakvarteren
Östra Vi
Smittenslund
Hällarna (utom Visborgsgatan)
Dessutom är det 30 förbi alla skolor, vid vissa dock bara dagtid.
30-zoner finns även i Slite, bland annat runt skolan och i Närsområdet och i Hemse.
Det senaste beslutet om 30-zon gäller Bingebyområdet (se karta) och S:t Göransområdet i Visby, det senare omfattar gatorna i kvarteren från lasarettet och upp mot Norderväg. Tekniska nämnden klubbade beslutet vid sitt sammanträde i slutet av april, men skyltningen hinns troligen inte med förrän eftersommaren och beslutet kan inte börja gälla förrän skyltningen finns på plats.
Att hastighetsbegränsningar har effekt vet man. Men man vet också att de gränser man sätter ofta inte hålls.
- Sänker vi från 50 till 30 kilometer i timmen betyder det i realiteten att snitthastigheterna sjunker från cirka 55 kilometer i timmen till 40-45, säger trafikingenjör Lennart Klintbom på tekniska förvaltningen.
Övergång med refuger
För att få ned hastigheterna ett snäpp till krävs ytterligare åtgärder; trafikhinder av olika slag till exempel.
- På Silvåsgatan vid Lyckåkerskolan ska vi nu sätta ut betonghinder för att dämpa trafiken ytterligare, säger Lennart Klintbom.
Vid Norrbackaskolan har man byggt övergångsställen med refuger för att öka säkerheten.
En rad åtgärder pågår. Trafiksäkerhetsarbetet är prioriterat.
De områden som ännu väntar på beslut om 30-zon är: Länna, villakvarteren kring Järnvägsgatan,området kring Polhemsgatan samt eventuellt något område i Fårösund.
I Sverige dödas varje år omkring 500 personer till följd av olyckor på gator och vägar. Ytterligare tusentals personer skadas så svårt att de får bestående men.
Riksdagens beslut från 1997 om Nollvisionen innebär att den långsiktiga ambitionen för trafiksäkerheten ska vara att ingen dödas eller skadas allvarligt. Det första etappmålet var att halvera antalet dödade i trafiken från år 1996 till år 2007.?
År 2002 tog dåvarande näringsministern initiativ till en nationell samling för att öka trafiksäkerheten. Denna följdes av regional samling för ökad trafiksäkerhet ute i landet.
De problemområden arbetet främst inriktas på är:
förbättrad hastighetsanpassning
ökad trafiknykterhet
barn och unga i trafiken
Källa: Vägverkets hemsida
Riksdagens beslut från 1997 om Nollvisionen innebär att den långsiktiga ambitionen för trafiksäkerheten ska vara att ingen dödas eller skadas allvarligt. Det första etappmålet var att halvera antalet dödade i trafiken från år 1996 till år 2007.?
År 2002 tog dåvarande näringsministern initiativ till en nationell samling för att öka trafiksäkerheten. Denna följdes av regional samling för ökad trafiksäkerhet ute i landet.
De problemområden arbetet främst inriktas på är:
förbättrad hastighetsanpassning
ökad trafiknykterhet
barn och unga i trafiken
Källa: Vägverkets hemsida
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!