17:e Kammarmusikveckan med stark israelisk prÀgel

­ Mycket har hÀnt ekonomiskt och politiskt sedan förra Ärets festival. Men musiken Àr det sprÄk vi förstÄr överallt.

Gotland2002-07-30 04:00
Det framhöll Israels Sverigeambassadör Eliyahu Avidan i sitt invigningstal inför Ärets upplaga av Gotland Chamber Music Festival efter inledande sedvanligt mingel i frimurartrÀdgÄrden.
Ambassadören, Ätföljd av ett flertal sÀkerhetsvakter, fanns pÄ plats i S:t Nicolai ruin i anledning av att Ärets vecka har en stark israelisk prÀgel i form av sju deltagande musiker.
Han presenterade ocksÄ de israeliska artisterna under invigningskonserten, Aviv-kvartetten samt Vera Vaidman och Emanuel Krasovsky.
­ Vi berikar vÄra sjÀlar, fastslog Eliyahu Avidan.
<span class=MR>För sjuttonde gÄngen</span>
Gotland Chamber Music Festival, Kammarmusikveckan, Schejaveckan, Festivalen...
Ja, mÄnga namn har den. I Är för 17:e gÄngen under sedvanlig konstnÀrlig ledning av Staffan Scheja.
­ Festivalen vÀxer och fördjupas för varje Är, fastslog han. I Är Àr det en stor bredd pÄ artistutbudet och de kommer frÄn en mÀngd lÀnder.
Knut Hammarskjöld inledde med en varning. Men:
­ FörfÀras ej du stora hop. Jag ska varken sjunga eller spela utan bara inviga.
Han menade att festivalen kommit in i en slags andra andning.
­Den har liberaliserats, diversifierats, globaliserats... Hela ön fÄr del av kulturgÀrningen. Spelet kan börja.
Invigningskonsertens första avdelning bestod av tvÄ verk av Franz Schubert. Aviv-kvartetten inledde med "Kvartettsats c-moll".
Den unga, framgÄngsrika kvartetten verkade vÀl samstÀmd men plötsligt mankerade cellon, den verkade abrupt stÀmma ur och spelet mÄste avstanna.
Naturligtvis ett svÄrt störningsmoment med denna ofrivilliga paus Àven om det sköttes föredömligt proffsigt. Aviv-kvartetten fÄr ta sin revansch vid veckans senare framtrÀdanden.
Vera Vaidman-violin och Emanuel Krasovsky-piano framförde Schuberts "Fantasi i C-dur opus 159". Vera Vaidman imponerade stort med sitt spel och inte minst fascinerande var hennes speciella, höga strÄkföring.
Hon levererade ett spÀnstigt spel och behÀrskade perfekt sÄvÀl verkets tonkaskader som pizzicatoinslag.
Emanuel Krasovskys pianospel var synnerligen följsamt och vÀl avvÀgt. Efter paus framtrÀdde Ole Böhn, Martin Fröst, Roland Pöntinen samt, förstÄs, Staffan Scheja.
Spelet har börjat.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om