15 000 besökare är målet ­ då lyckas man maximalt

Gotland i Stockholm!
Ingen i hela Stockholmsområdet ska undgå att få reda på vad som händer på Skeppsbron den 11-12 april, dvs på fredag och lördag.
Det genomförs just nu en stenhård marknadsföring av allt det som ska ske i samband med att den nya Gotlandsfärjan visas upp.
Det är ett enormt pådrag uppger projektledaren Eva Werkelin och Lennart Thulin, Norsholmen AB.
Till och med tio gotlandsruss har anlitats för att göra en insats i Stockholms centrala delar.

Gotland2003-04-08 04:00
Sedan i februari har uppladdningen pågått. Denna vecka kulminerar pådraget för att uppmärksamma visningen av den nya snabbfärjan Visby.
Över allt "på stan" påminns folk om att det är någonting på gång, det är gotlänningar i huvudstaden.
­ Målsättningen är att vi ska kunna räkna in närmare 15000 besökare under de två dagar färjan visas, säger Eva Werkelin. Och det är faktiskt max vad vi kan ta emot. Färjan får endast ha 1 500 personer ombord samtidigt.
<span class=MR>Trafikkaos vid Slussen?</span>
Eva Werkelin berättar att man har utgått från att varje besökare kommer att vara ombord på färjan i ungefär en timme. För att få ombord så många som möjligt ska ett särskilt fållsystem tillämpas. Varje gång 100 personer gått av kommer 100 nya besökare att släppas ombord.
Allt talar för att det blir mycket folk.
­ Om det inte blir trafikkaos vid Slussen blir jag besviken, säger Lennart Thulin skämtsamt. Jag räknar med att radion skall gå ut och uppmana folk att lämna bilen hemma.
<span class=MR>Reklam i tunnelbanan</span>
Destination Gotland svarar för den omfattande reklamen i tunnelbanan. Men även i övrigt är det ett pådrag utan like.
Förutom annonseringen i Aftonbladet och Metro denna vecka går reklamen för evenemanget ut i radion, Mix Megapol och Vinyl.
På internet finns puffar under "alltomstockholm.se"
Lennart Thulin berättar vidare att direktreklam har gått ut till alla fastlänningar som äger fritidshus på Gotland. Liksom till alla stockholmare som är medlemmar i gotländska golfklubbar, men även till medlemmarna i föreningar med gotländsk anknytning som till exempel Gutnalia och Gotlands gille.
Och vid Round table och Rotarymöten i Stockholm har puffar och presentationer av evenemanget gjorts.
<span class=MR>Gotlandsruss i city</span>
500-600 informationsfoldrar har sänts till radio och TV. Till detta kommer alla evenemangskalendrar m m som bearbetas.
Mot slutet av veckan kommer ett tiotal personer att bearbeta och lägga ut reklam på hotell och restauranger.
Tio gotlandsruss ska som sagt trampa runt i city och Gamla stan och göra reklam på sina hästtäcken: Gotland i Stockholm vid Skeppsbron, fri entré...
Fem av russen är skickade från Gotland särskilt för detta ändamål. Och de har fått sitt boende ordnat på Solvalla.
150 gotländska företag, organisationer, föreningar och hantverkare ställer ut vid evenemanget. Och på kajen blir det stor gotländsk marknad med försäljning, gycklare, riddare, lammgrillning osv.
<span class=MR>Världens chans för Gotland</span>
Men kanske främst handlar det om att informera om de nya och förbättrade kommunikationerna till Gotland.
Eva Werkelin är smått lyrisk när hon berättar om det arbete som nu genomförs.
­ Alla är så positiva, säger hon. Man märker verkligen att Gotland är ett resmål för alla.
­ Det är så skönt att känna att alla arbetar för samma sak. Det viktiga är ju att vi gemensamt drar en massa folk till Gotland, säger hon.
Alla tecken tyder för övrigt på att Gotland går mot en rekordsommar. Redan nu slås rekord på rekord i bokningsstatistiken.
­ Det här är världens chans för Gotland, säger Lennart Thulin. Den oro som finns ute i världen just nu gör att fler än någonsin tidigare väljer att semestra på hemmaplan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om