100 miljoner till färjorna

Vänsterpartiet vill skjuta till 100 miljoner redan nästa år för att sänka biljettpriserna i färjetrafiken. Partiet begär dessutom att regeringen under 2013 presenterar ett konkret förslag på vägprissystem.

Skynda på. Gotländska riksdagsledamoten Christer Engelhardt (S) vill att regeringen påskyndar arbetet med att ta fram ett reglemente för gasdrift av färjor.

Skynda på. Gotländska riksdagsledamoten Christer Engelhardt (S) vill att regeringen påskyndar arbetet med att ta fram ett reglemente för gasdrift av färjor.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2012-10-15 06:00

Fastland/Gotland Det är Vänsterpartiets representant i riksdagens trafikutskott, Siv Holma, som tillsammans med partiordföranden Jonas Sjöstedt och fem andra partikamrater undertecknat motionen. De påpekar att Gotlands positiva utveckling under 2000-talet, trots nedläggning av stora företag och militära förband, till stor del kan tillskrivas tilllkomsten av snabbfärjor.

Med ett anslag på 100 miljoner kronor kan priserna sänkas till 2008 års nivå, och det ser partiet som första steget mot ett system med vägpris. Prissänkningen ska ske utan att göra avkall på turlista och överfartstider. Färjorna ska även i framtiden hålla 28 knop.

Gasfärjor

Färjetrafiken är ämnet i flera motioner som lämnats in under riksdagens allmänna motionstid. Även Socialdemokraterna vill sänka färjepriserna, men är mer diffus i formuleringarna. "Gotlandstrafiken måste ses som en del av det nationella trafiksystemet och skall inte ges sämre villkor än övriga landet" skriver partiet i sin skuggbudget.

Gotländska riksdagsledamoten Christer Engelhardt (S) tar upp färjetrafiken i en egen motion, där han tar upp framtidens drivmedel flytande naturgas (LNG). Kraven på utsläpp från färjorna skärps 2015, och bland alternativen för att nå målen är flytande gas ett alternativ. För att kunna skifta till en mer miljövänlig trafik måste regeringen vara mer pådrivande för att ta fram ett regelverk för LNG, påpekar Christer Engelhardt.

Gotlandsledamoten Gustaf Hoffstedt (M) tar tillsammans med partikamraten från Kalmar län, Jan R Andersson, upp färjorna och förordar "goda kommunikationer" med "stabila och långsiktiga lösningar" som inte är "allt för dyra".

Farten i fokus

Centerpartisterna Staffan Danielsson och Roger Tiefensee fokuserar på överfartstiden. Restiden måste behållas på nuvarande snabbfärjenivå även nästa avtalsperiod.

Miljöpartisterna Stina Bergström, Annika Lillemets, Peter Rådberg, Mats Pertoft och Lise Nordin tar upp färjetrafiken ur ett miljöperspektiv. De anser att Trafikverket i kommande upphandling kan kräva att färjorna blir mer energieffektiva, och påpekar att det kan ske genom att sänka hastigheten. Sänkt fart med 25 procent minskar utsläppen med cirka 58 procent, skriver de i sin motion.

Till området färjemotioner kan även Sverigedemokraten Thoralf Alfssons motion om Grankullavik läggas. Han vill att regeringen ger stöd till en breddning och förbättring av farleden in till Grankullavik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om