Destination Gotland har som mål att öka resandet rejält från 2017 och framåt. Målsättningen är att öka antalet resenärer från 1,6 miljoner till två miljoner resenärer senast år 2027. Det är ett måste för att få ihop ekonomin i det nya avtalet och om Gotlandstrafiken fortsatt ska vara lönsam för Destination Gotland. Under 2014 gjorde bolaget en förlust på 18 miljoner kronor.
– Det är en ganska tuff målsättning. Men det följer egentligen den trend som vi sett över lång tid, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, som äger Destination Gotland och där han är styrelseledamot.
Han säger att det är viktigt att det blir ett fortsatt ökat resande.
– Förhoppningsvis får vi en ännu större efterfrågan på resor till och från Gotland. Då får vi också en bättre ekonomi.
Han säger att Destination Gotland inför det nya avtalet sett över sin organisation. Något som tidigare framkommit i media i samband med rapporteringen kring konflikten med Sjöbefälsföreningen.
– Det är viktigt för oss att anpassa verksamheten inför det nya avtalet. Vi tittar egentligen på alla delar i vår organisation. Det för att Gotland ska vara så konkurrenskraftigt som möjligt i framtiden.
Han menar att det nya avtalet och Gotlandsbåtens entré är två av anledningarna till att Destination Gotland måste se över organisationen.
– Förutom att vi lade vårt mest konkurrenskraftiga anbud någonsin, så får vi också en konkurrent i en konkurrerande inrikestrafik. Båda de aspekterna gör att det är viktigt att titta på våra produktionskostnader.