Det är utgångspunkten för satsningen Världsarvsstaden för barn och unga i skolan, vars syfte är att skolelever ska upptäcka och ta del av det kulturhistoriska arvet.
Projektet är årligt återkommande i samband med Världsarvsdagen. Fredrik Blomgren, samordnare för satsningen på regionen, säger att årets nyhet, en guidning genom staden med Gotlands museums Jeremy Hardy, också varit den som lockat flest barn och unga den här gången.
Fredrik Blomgren beskriver guidningen som ett startskott, där eleverna får ta emot kunskap. De blir mottagare av kultur.
– De allra flesta klasserna har använt sig av aktiviteterna på skoltid och integrerat dem i undervisningen. Många har inlett med guidningen för att sedan få inspiration till resten av arbetet som går ut på att själva bli kulturbärare. Vi ska ge dem redskapen för att skapa fritt, säger han.
Förutom en rundvandring genom kulturhistoria och unik arkitektur i Visby innerstad har eleverna haft möjligheten att skapa sin egen historia. Fotografering, skrivande – eller intensiv faktaletande, har stått på agendan. Den senare har mynnat ut i Världsarvskampen, en tävling som pågått under veckan i Sveriges Radio Gotland.
Totalt har cirka 3 000 elever på något sätt varit delaktiga i att upptäcka världsarvstaden Visby under de senaste månaderna. I årets fototävling har deltagarna uppmanats att fånga världsarvets själ. Linnea Wikström, Ida Poopuu, Emrik Johansson och Ella Lindvall går i årskurs 2 på medieprogrammet på gymnasiet. En eftermiddag i förra veckan gav de sig ut på jakt efter ”den där bilden”.
– Det är ganska svårt att välja bara ett motiv som ska symbolisera hela världsarvet, säger Ella Lindvall.
Klasskompisarna är hysat överens om att starta upptäcksfärden på Fiskargränd med sina prunkande rosbuskar. I bakgrunden speglar sig Sankta Maria i solglansen, något som Emrik Johansson och Ida Poopuu fångar med sina teleobjektiv.
Promenaden fortsätter en bit upp mot Stora Torget innan det är dags att avsluta fotosessionen. Redan nästa morgon ska den bästa bilden väljas ut, redigeras och skickas in till tävlingen.
Men först några exponeringar ytterligare – där dagen började. Rosorna lockar och det går nog att ta några bilder till. Att vinna regionens fototävling är inte nödvändigtvis det viktigaste i en gymnasieungdoms vardag.
– Oj, det här var nog bästa i dag. Det blir perfekt till insta, utbrister Ella Lindvall.
– Det är bara därför vi lär oss foto, för att få ett snyggt konto på Instagram, säger hon med en stor portion ironi i rösten.