För 20 år sedan köpte Petra och Peter Henriksson Zoobodi i Visby. De köpte sedan upp veterinärkliniken intill, införskaffade alla djurslag till butiken, öppnade en restaurang och sprängde in en pool.
– Där går det också bra att bada barnbarn, säger Petra och skrattar.
Resultatet kom att bli Zoomarket, ett djurvaruhus med allt du kan tänka dig.
– Det här konceptet är ju väldigt udda och spännande, många tittar på det både i Sverige och utomlands.
De har varit jagade av olika kedjor genom åren men det är inte förrän nu tiden känts rätt för att sälja.
– Både jag och min man har alltid varit drivna och entreprenörer, vi tycker det är roligt och kan inte bara sätta oss ned. Men nu passade det helt enkelt, det var rätt i tid.
Tanken var först att paret skulle lämna över hela verksamheten till sina barn, men planen ändrades. Butiken kommer istället från och med den första juni tas över av Arken Zoo, medan dottern tillsammans med en kollega fortsätter driva veterinärkliniken. Även restaurangen kommer finnas kvar som vanligt.
– Hela processen att prata och förhandla med Arken Zoo har varit enkel och smidig. Och det kommer vara bra för personalen, alla får följa med, alla har kvar sina arbetstider och löner. Så det är inget som är konstigt, det är bara två kokopellar som flyttar på sig lite, skrattar hon.
Dottern Hanna Frank instämmer och berättar att föräldrarnas pension inte kommer förändra dem så mycket.
– De kommer ju inte direkt sitta still, nej, det har jag aldrig sett.
Zoomarket har under åren inte genomgått några större kriser, de gick lyckligt lottade ur pandemin eftersom folk la mycket pengar på att vara hemma med sina djur. Men allt har inte varit frid och fröjd, de har bland annat behövt åka och hämta djur hos en grossist på fastlandet ungefär varannan månad, vilket Petra menar inte är lika roligt när det gått 20 år.
– Utmaningar är ju till för att lösas. Men vi har slagits med nätet som vanligt, det har väl typ alla. Inte något som vi har storlidit av, säger Petra.
Hon menar att det är tack vare konceptet som de jobbat efter.
– Man kan inte göra kirurgi på telefon eller klippa klorna på nätet, så där har man ju haft ett mervärde för kunden att här kan man handla sin matpåse, få klorna klippta, ta en fika eller ett glas vin och en räkmacka, säger Petra.
– Det har ju varit ett familjeföretag ut i fingerspetsarna, säger Hanna.