Höga hastigheter på vägar med mycket trafik är enligt polisen den vanligaste orsaken till trafikolyckor på Gotland. Främst är det singelolyckor som syns i statistiken, av olika anledningar.
– Att man väjer för ett rådjur är en vanlig orsak, men det är många olika faktorer som spelar in. Det kan vara att man tappar uppmärksamhet på körningen för att man håller på med mobilen, eller att man har dåliga däck. Vi kan inte se att det är någon speciell ålderskategori som sticker ut i statistiken utan det spänner över hela registret, säger Anders Särland vid Polisen på Gotland.
Från 1 januari till 19 april i år har polisen registrerat 22 trafikolyckor, varav de flesta har skett på länsväg 148 (Fårösund-Visby) följt av länsväg 140 (Visby-Fidenäs).
– Det är hög belastning på Fårösundsvägen med många resenärer som åker till och från arbetet, säger Anders Särland.
Men enligt Trafikverkets undersökning av vägarnas trafiksäkerhetsstandard är just länsväg 148 den enda av de större vägarna på Gotland som i framtiden väntas kunna behålla hastighetsbegränsningen på 90 kilometer i timmen. Både väg 143 (Visby-Ljugarn) och 140 har mycket högre årsdygnstrafik och uppfyller enligt Trafikverkets beräkningar inte de krav som ur trafiksäkerhetssynpunkt ställs för 90-vägar.
– Jag vet inte varför 148:an är mer olycksdrabbad. Kanske just för att det är mindre trafik, och då tycker en del att man kan gasa på lite extra, säger Göran Erickson, före detta ordförande på Motormännen Gotland.
Som GT berättat tidigare planerar Trafikverket sänka hastigheten till 80 kilometer i timmen på länsvägarna 140 och 143, men det kommer troligtvis inte ske förrän år 2023.
I budgetpropositionen för 2016 angav regeringen: ”...Regeringen kommer att intensifiera arbetet för ökad säkerhet och trygghet på vägarna. Det finns en rad områden där Sverige har varit framgångsrikt, exempelvis genom mittseparering av vägsträckor, användning av trafiksäkerhetskameror och justerade hastighetsgränser. Detta arbete kommer att fortsätta...”
Men några mitträcken på Gotland lär vi inte få då det är mycket kostsamt.
– Staten har just sänkt bidraget med en miljard kronor till vägunderhåll vilket vi opponerat oss emot. För mig är vägunderhåll detsamma som ökad trafiksäkerhet. Men vi ska inte klaga, våra 140-vägar här på Gotland är väldigt bra, säger Göran Erickson.