Enligt en sifo-undersökning 2016 sÀger en tredjedel av tillfrÄgade svenskar att de sms:ar samtidigt som de kör bil. Och det rÀcker med att stÀlla sig i valfri korsning Àven pÄ Gotland för att se att mobiltelefonen Àr högst nÀrvarande hos mÄnga förare under körning, att surfa med eller att tala i.
1 februari 2018 skÀrps reglerna dÄ en ny lag som innebör förbud mot att sms:a, surfa eller prata i mobil utan handsfree införs.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth sÀger i ett pressmeddelande frÄn NÀringsdepartementet sÄ hÀr:
â En tydligare regel gör att fler kommer att följa den. Detta Ă€r ytterligare en Ă„tgĂ€rd som regeringen vidtar för att i enlighet med nollvisionen förbĂ€ttra trafiksĂ€kerheten pĂ„ svenska vĂ€gar.
I en intervju i Sveriges Radio sÀger han att han tror det bland allmÀnheten finns en bred acceptans för att man bakom ratten ska vara koncentrerad pÄ trafiken och inte spela spel.
För polisens del innebÀr skÀrpningen att deras arbete blir tydligare. I dag ligger mobilanvÀndandet bakom ratten i en grÄzon.
Fredrik Persson Àr lokalpolisomrÄdeschef pÄ Gotland
â I dag kan vi inte rapportera förrĂ€n det hĂ€nt en olycka. Men i första hand handlar det hĂ€r om lagstiftning som en preventiv Ă„tgĂ€rd, nĂ€r nĂ„got Ă€r förbjudet tĂ€nker de flesta efter en extra gĂ„ng.
Polisen pÄ Gotland arbetar specifikt med trafikpolisarbete, varje dag genomförs kontroller av skilda slag. Och man har, sÀger Fredrik Persson, anledning att misstÀnka att mobilanvÀndande som tÀnkbar orsak till nÄgra av höstens mÄnga trafikolyckor pÄ Gotland.
FrÄn och med februari kan Àven mobilanvÀndandet finnas med pÄ en checklista.
Kommer den nya lagen att pÄverka trafiksÀkerheten positivt?
â Förhoppningsvis, ja. Men mest handlar det om information och eget ansvar, den som kör ska hĂ„lla fokus trafiken och fordonet ska vara i ordning. SĂ„ hĂ€r Ă„rs reflexer och lyse pĂ„ cykeln och bra dĂ€ck och belysning pĂ„ bilen.
SkÀrpningen av lagen innebÀr att en förare inte fÄr anvÀnda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning pÄ ett sÄdant sÀtt att den hÄlls i handen. Förbudet gÀller utan att det behöver göras en prövning av om anvÀndningen pÄverkat framförandet av fordonet negativt.
Den som bryter mot lagen kan förlora körkortet och Àven dömas till böter eller vid grov oaktsamhet till fÀngelse.