Nu är de oskiljaktiga i Follingbo.
Gammal kärlek rostar aldrig - inte i händerna på Erik Engman. Intresset för motorer har fyllt hans garage med mopeder och motorcyklar. De utgjorde en stor del av flyttlasset när han kom till Gotland för sju år sedan.
Nu måste han få plats för en lastbil också.
Erik Engman var chaufför vid SHS-bolagen i Stockholm på 1960-talet och minns när företaget i april 1967 köpte in en ny Scania Vabis 110. Stark med 260 hästars motor och med kort hjulbas för att lätt kunna ta sig fram och backa i Stockholm var det ett imponerade fordon.
Bilen fick snabbt namn efter den största kanonen i filmen "Kanonerna på Navarone". Big Berta blev Tjocka Berta och till slut Bettan.
1970 slutade Erik Engman vid SHS-bolagen för att starta eget åkeri. Efter att ha kört byggblock till miljonprogrammet några år sadlade han om tvärt. Han blev kranförare för att slutligen starta egen elfirma.
Hittad av en slump
Bettan var sedan länge glömd. Men efter att ha flyttat till ön körde han en dag förbi Bergmans åkeri utanför Visby, och fick se en bil han tyckte verkade bekant.
- Stuket var likadant, hytten och årsmodellen.
Det högg till i hjärtat. Intresset för lastbilar hade aldrig släppt - och där stod Bettan.
Bergmans åkeri hade köpt bilen från Scania Södra i Stockholm på 1970-talet. Åkeriet använde sedan bilen i många år för att slutligen ställa av den på gården.
Kilopris
Erik Engman började förhandla med Per Bergman. Lastbilen hade stått utomhus i 14 år, så det handlade mest om skrotvärdet. För 1:95 kronor per kilo köpte han Bettan för 26 000 kronor 2009.
Sedan dess har Erik lagt ner cirka 1 000 timmar och 70 000 kronor på lastbilen. Flera gotländska företag och och privatpersoner, och något fastlandsföretag, har stöttat.
- Det har flutit på bra hela tiden, tycker Erik Engman.
Byggd för evigheten
För några dagar sedan var det dags att köra Bettan till bilbesiktningen. Med MVG rullade Erik Engman hem till Follingbo igen.
För honom representerar lastbilen en epok präglad av framtidstro. Bettan är ett barn av sin tid, byggd för att gå för evigt.
Ännu återstår lite smådetaljer att fixa. Med Volvo och Scania Vabis som inhemska märken är intresset för veteranlastbilar är stort i Sverige.
Till Hultsfred
Erik Engman siktar på att visa upp sin lastbil på en träff i Hultsfred nästa vår. Då ska Bettan få "mannekänga" lite.
Men innan dess ska Erik Engman och lastbilen ut på långfärd, till Sandviken för att hämta pellets. Priset på diesel har stigit rejält från de 29 öre litern man betalade i slutet på 1960-talet, men Erik räknar ändå med att affären i norr blir lönsam.
Orolig för att bilen inte orkar den långa utflykten är han inte:
- Motorn är urstark, med turbo. Den har gått 110 000 mil och kommer att gå lika mycket till. Bettan är ett underverk.