Under torsdagen tvingades Bra ställa in ytterligare två avgångar. Totalt har de ställt in tolv avgångar till och från Visby den här veckan. Orsaken är en konflikt med pilotfacket, som varslat om övertidsblockad. Men nu ska problemet med inställda turer förhoppningsvis vara löst.
– Nu har parterna kommit överens. Det kan bli efterdyningar, men vi räknar med att flyga som vanligt, säger Sakarias Ronquist, regionchef för Bra.
Han vill be om ursäkt till de resenärer som drabbats av inställda turer.
– I april hade vi fyra inställda turer av 460 och i maj hade vi sju inställda av 484. Det är så klart aldrig bra med ett inställt plan. Vi vill aldrig ställa in flighter, säger han.
Sedan starten har det även framförts kritik angående struligt bokningssystem och dyra priser. Men bilden av dyra priser är ingen som Sakarias Ronquist delar.
– Snittpriset har gått ned jämfört med tidigare år tack vare att vi har haft en lanseringskampanj och en sommarkampanj. Sedan har vi nya priskategorier med ungdomspriser och seniorpriser som även sänkt snittpriset, säger han.
Men Sakarias Ronquist håller med om att starten inte varit problemfri.
– Det är inget att hymla med att vi har haft problem med inställda flyg och bokningssidan. Vi har slagit samman alla bokningssajter till ett helt nytt system, vilket har varit lite struligt. Men vi har jobbat hårt med att lösa det för kunderna och förbättringar av bokningssidan sker hela tiden. Och vi har ändå lyckats öka bokningarna med sex procent mellan mars till maj jämfört med förra året, som var ett rekordår, säger han och fortsätter:
– Självklart hade vi velat ha ett bokningssystem som fungerade perfekt från starten. Men något sådant har jag aldrig hört talas om.
Nu siktar Bra framåt.
– Vi jobbar för fler flygningar, vilket ger mer plats och billigare priser.