Westerén kämpar för Gotland i flygskattsfrågan

Regeringen har beslutat att flygskatt ska ingå i deras höstbudget, trots kritiken som förslaget mött. Gotlands riksdagsledamot Hanna Westerén (S) säger att hon kommer att jobba hårt för att regional hänsyn ska tas. "Det är inte över förrän det är över".

Foto: Montage

FLYGSKATT2017-03-17 18:58

Sedan förslaget om en ny flygskatt kom i slutet av 2016 har det kritserats hårt från olika håll. Flera remissinstanser är kritiska till idén, och en majoritet i riksdagen är emot förslaget.

I onsdags lät regeringen meddela att en flygskatt kommer att ingå i den höstbudget som ska klubbas i oktober, och enligt förslaget ska skatten införas den 1 januari 2018 och ha tre nivåer: 80 kronor per enkelresa inrikes och inom Europa, 280 kronor för resa utanför Europa upp till 600 mil från Arlanda samt 430 kronor för resor till destinationer längre bort än 600 mil från Arlanda.

LÄS MER: SAS hotar att lägga ned sin trafik till ön

För Gotland skulle en flygskatt kunna slå hårt, och redan nu har exempelvis SAS hotat med att lägga ned sin trafik till ön om skatten införs.

Hanna Westerén är socialdemokratisk riksdagsledamot för Gotland, och hon säger att hon jobbar hårt för att förslaget ska anpassas efter de olika landsdelarnas olika förutsättningar.

– Jag förstår syftet med flygskatten, och jag förstår vad de vill åstadkomma, men jag beklagar att man inte riktigt erkänner landet ser olika ut. Det är något jag kommer att fortsätta att arbeta för, så hårt och gott jag kan, fram tills ett beslut ligger. Jag ser det som att det inte är över förrän det är över, säger hon.

Känner du att får något gensvar i ditt arbete?

– Både ja och nej. Ofta när man tar upp Gotland så säger man att Gotland är speciellt och kräver speciella förutsättningar. När det gäller flygtrafiken finns det dock en kunskapsresa att göra. För mig gäller det att ständigt vara på tå och arbeta för att få dem att förstå vilka villkor vi har.

LÄS MER: Regionen säger nej till flygskatt

Hanna Westerén fick kritik på Gotland efter att hon röstat emot en utveckling av Bromma flygplats i riksdagen förra året. Situationen med flygskatten är dock inte jämförbar med den, menar hon.

– Det är ju lite annorlunda nu i och med att flygskatten inte är ett enskilt förslag, utan ligger i höstbudgeten. Det vore märkligt att som socialdemokratisk riskdagsledamot rösta emot vår egen budget på grund av en delfråga. Jag får göra allt jag kan för att påverka det här i stället.

Hanna Westerén säger att det är svårt att säga hur en flygskatt skulle slå mot Gotland, men att hon är orolig att ön riskerar en minskad tillgänglighet. Hennes förhoppning är nu att regeringen hörsammar de röster som kommer från Gotland och från Norrland.

– Jag hoppas de kommer oss till mötes i någon omfattning, och att någon form av regional hänsyn tas så att flygskatten inte slår hårdare mot de delar av landet som inte har spårtrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om