500 bilar – och bajskorvar i buskarna

Både parkeringsproblem och nedskräpning har eskalerat vid Blå lagunens badplats på norra Gotland. "Vi behöver göra någonting omgående", säger Anna-Lena Fritz på länsstyrelsen.

När trafikmätningar gjordes i somras var det under 12 dagar mer än 500 bilar på plats samtidigt vid Blå lagunen på norra Gotland.

När trafikmätningar gjordes i somras var det under 12 dagar mer än 500 bilar på plats samtidigt vid Blå lagunen på norra Gotland.

Foto: Malin Stenström

Fleringe2021-09-13 07:05

Överfulla soptunnor, parkeringskaos och mänsklig avföring i naturen har blivit vardagsmat under sommaren för länsstyrelsens personal.

Redan i början av sommaren kom rapporter om sopkaos vid både Högklints och Blå lagunens naturreservat. Det stora antalet besökare gjorde att länsstyrelsen tvingades ställa ut sopcontainrar på båda platserna för att stävja den värsta nedskräpningen.

– Vid Högklint är det illa och vid Blå lagunen har det varit förfärligt. Speciellt vecka 29 vet jag att resurserna inte räckte till där. Vi hade två medarbetare som var ute och på mindre än 20 minuter fick ihop varsin stor plastsäck med sopor, säger Anna-Lena Fritz, och fortsätter:

– Skräpplockarna uttryckte det som att det nästan var en ovärdig syn kring badplatsen. Folk kissade och bajsade i buskarna, det var kondomer och tamponger. Det skulle behövas en rejäl storstädning i hela området å det snaraste för att få upp flera års skräp i buskarna.

Länsstyrelsen försöker annars undvika att ha sopkärl stående i reservaten.

– För vi vet att det då slängs allsköns bråte där. Men vid Högklint och Blå lagunen anser vi att det har krävts.

Även vid välbesökta Langhammars raukområde på Fårö behövs det extra sopkärl sommartid.

För att undvika att folk bajsar i naturen har länsstyrelsen gjort en upphandling för nya toaletter som ska placeras på lämpliga platser i särskilt utsatta naturreservat.

En av de största rent praktiska utmaningarna är annars parkeringssituationen vid Blå lagunen. Den nya nationalparken Bästeträsk, som väntas kunna invigas inom en femårsperiod, innebär en större översyn av området och att nya entréer skapas.

– Men vi behöver göra någonting omgående för att lösa parkeringssituationen. Det har varit kaotiskt flera år i rad så vi kan inte vänta på nationalparken, konstaterar Anna-Lena Fritz.

Hon skulle gärna se ännu tydligare skyltning om var naturreservat börjar och vilka regler som gäller.

– Många som besöker Blå lagunen vet inte att de befinner sig i ett naturreservat. Man kan reglera med föreskrifter för reservaten och styra trafiken på effektivare sätt, men det har vi inte gjort hittills.

Vid Blå lagunen ska en utredning göras om hur man kan lösa p-frågan.

– En upphandlad konsult ska se över trafiksituationen. Det är en utmaning eftersom det är ett Natura 2000-område. Det får inte bli att man möts av enorma parkeringsytor.

Trafikmätningar har gjorts vid Blå lagunen i sommar. Mellan vecka 26 och 32 var det i genomsnitt över 400 bilar per dag vid platsen. Tolv av dagarna var det över 500 bilar.

– Och då har vi en stor parkering som bara sväljer ungefär 100 bilar samt några mindre med plats för 35 bilar. Så behovet av fler platser är enormt, säger Fritz.

För ett antal år sedan var det mest lokalbor som kände till Blå lagunens badplats. I dag är det känt på ett helt annat sätt, vilket har sina baksidor, menar Anna-Lena Fritz; platsen har marknadsfört alldeles för hårt.

– Vi skulle behöva träffa de stora bolagen som marknadsför Blå lagunen i olika kanaler och destinationstidningar och se över vad man berättar där. Det har också varit stora reportage om Ar-kusten, där det inte är naturreservat, men där man marknadsfört privat mark som ett attraktivt besöksmål och fört fram förslag på en mopedslinga. Detta utan att markägarna är tillfrågade.

Fakta

Blå lagunen har seglat upp som ett av de mest belastade naturreservaten på Gotland sett till antal besökare och mängden bilar sommartid. Det gamla nedlagda kalkbrottet med klart vatten lockar många badsugna.

Området kommer att ingå i det som väntas bli nationalparken Bästeträsk. I en nationalpark, i motsats till naturreservat, ställs större krav på tillgänglighet med bland annat parkering och tydliga entréer. Enligt länsstyrelsen måste dock parkeringsproblemen stävjas i någon form redan nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!