Region Gotland har haft ett uppföljningsmöte med entreprenören som utfört arbeten vid kryssningskajen. Bland annat har man noterat att dörrar i terminalen är satta ur funktion, upptäckt sprickor i betonggolvet i terminalen, två lysbojar som har kantrat och man är även orolig för bakfall i VA-ledningar ute på kryssningskajen, vilket P4 Gotland var först med att rapportera om. Dessutom har flera livräddningsstegar böjt sig – flera av de saker som uppmärksammats är sådant som enligt hamnchefen Mats Eriksson kan bli ett problem på sikt:
– Det här handlar om problem som vi upptäckt under det halvår som vi haft kajen. Det här har varit ett garantiuppföljningsmöte, säger Mats Eriksson.
Han säger att Region Gotland försöker ha så bra koll som möjligt på kryssningskajen.
– Vi har garantiuppföljningsmöten med entreprenören och då noterar vi alla saker som det är problem med eller som det kan bli problem med, säger Mats Eriksson.
Vad säger du om kryssningskajen?
– Som helhet har kajen klarat sig bra, det är en fantastisk anläggning. Det är bland annat markstenen som inte klarat sig bra och livräddningsstege som vridit sig. Vi har fem års garanti på materiell och utförande. Det gäller för oss att ha så bra koll som möjligt, säger Mats Eriksson.
Han säger att en del av punkterna som noterades i samband med uppföljningsmötet inte är så akuta.
– En del av sakerna vill vi ha med i protokoll i fall det skulle bli problem med dem i framtiden, säger han.