I mitten av januari fick polisen in en anmälan om både skadegörelse och klotter på Solklintsskolan i Slite. Bland annat ska någon eller några ha slagit sönder glaset till ytterbelysningen på tolv lampor, och klottrat på skolans och fritidsgårdens fasader och dörrar.
– Dessutom är det någon som uträttat sina behov på lastbryggan till skolköket, berättade biträdande rektor Cecilia Lundberg då.
Några veckor senare fick polisen in en ny anmälan om skadegörelse efter att någon orsakat två mindre bränder på skolan. Räddningstjänsten behövde aldrig rycka ut på larmet, men efteråt uppstod oroligheter då de elever som namngett den misstänkte gärningsmannen utsatts för flertalet hot. Förutom skadegörelse är eleven därför även misstänkt för olaga hot och övergrepp i rättssak.
I mitten av februari uppstod ytterligare en turbulent situation kopplad till Solklintsskolan när en elev försökte tända eld på flera säten i den skolbuss som går till skolan.
När Helagotland.se besöker Solklintsskolan råder lugn i korridorerna och elever och lärare morsar på varandra. En elev är dock upprörd efter att någon fifflat med kodlåset till hennes skåp. Läraren Elin Dahné-Branting kommer snabbt till undsättning med bultsaxen.
Både hon och kollegan Catharina Björklund, som arbetar som kurator på skolan, är överens om att det blivit lugnare på skolan.
– Vi har alltid funnits där barnen är, med till exempel rastvakter, men nu finns vi där barnen finns i ännu större utsträckning, säger Elin Dahné-Branting.
Efter incidenterna har räddningstjänsten varit på skolan och talat om brandsäkerhet. Det tror både Elin och Catharina varit bidragande faktorer till att det blivit lugnare på skolan.
– Det är ingen som vill bränna ner någon skola. Det har handlat om någon slags protest, någon som vill visa sitt missnöje till något, säger Catharina Björklund.
Rektor Gun Thomsson utvecklar:
– Jag tror mer på att allt är en signal på någon eller några elevers mående samt att de behöver bekräftelse, säger hon.
Förutom räddningstjänstens besök och de vuxnas ökade närvaro har skolan haft enskilda möten med berörda, satt in extra stöd, utökat mentorstiden där värdegrunden varit i fokus och dessutom har elevhälsan haft samtalsgrupper med eleverna.
– De hotade eleverna har fått stöd och känner sig i dagsläget trygga, berättar Gun Thomsson.
Dessutom hade kuratorn Catharina Björklund extra närvaro på skolan förra veckan.
– Det ger utrymme till förebyggande samtalsövningar och även möjlighet till att snabbare omhänderta eventuella nya händelser. Fler vuxna generar lugn, säger Gun Thomsson.
Den sjunde mars har föräldrar i berörda klasser bjudits in till föräldramöte.