Varnar för regionalt färjeansvar
Miljöpartisten Karin Svensson Smith höjer ett varningens finger mot Gotland.- Andra regioner som tagit över ansvar för transporter har snabbt fått en räkning från staten om att vara med och betala, säger hon.
I riksdagens frågestund i går försökte Karin Svensson Smith få ett besked av infrastrukturminister Åsa Torstensson hur stort ekonomiskt ansvar staten är beredd att ta för gotlandstrafiken i framtiden.
- Sommaren är inget problem, men vem tar det ekonomiska ansvaret för att trafiken håller en bra standard under resten av året, undrade hon.
- Staten smiter inte från det ekonomiska ansvaret. Nu handlar det om att få en beslutsordning så att de som berörs mest får vara med och styra. Och jag har bara mött positiva reaktioner från gotlänningarna, svarade Åsa Torstensson.
Karin Svensson Smith påpekar att färjetrafiken står inför en stor omställning framöver. Både tonnage och drivmedel måste ses över inför nästa avtalsperiod.
Förklaring dröjer
I går skulle Gotlands kommuns avsiktsförklaring för gotlandstrafiken vara klar för beslut i kommunstyrelsen. Men arbetsgruppen behöver slipa lite till på formuleringarna. Kommunstyrelsen gav sitt arbetsutskott fullmakt att besluta i ärendet, men innan avsiktsförklaringen kommer upp igen ska de politiska partierna få en chans att lämna synpunkter på innehållet.
- De gemensamma ståndpunkter som vi presenterade tillsammans med näringsdepartementet är utgångspunkten i avsiktsförklaringen. Vi är överens i sak, men behöver diskutera formuleringarna lite till, säger kommunalrådet Eva Nypelius (C).
En av de viktiga formuleringarna gäller det ekonomiska ansvaret.
- Vi måste få en långsiktig finansiering som vi känner oss trygga med. Ökade kostnader i färjetrafiken får aldrig bli ett hot mot övrig kommunal verksamhet, säger Eva Nypelius.
Sannolikt blir det ett beslut på arbetsutskottets sammanträde den 13 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!