Trafikverket är ute i god tid. Först 2023 planerar man att sänka hastigheten på två av de vägsträckor som i dag har 90 kilometer i timmen – länsväg 140 mellan Västerhejde och Tofta, samt länsväg 143 mellan Visby och Roma.
Efter 2023 har bara, enligt Trafikverkets förslag, väg 653 ”Brorakan” och länsväg 148 mellan Lärbro och Fårösund kvar 90 kilometer i timmen.
Toftavägen och Romavägen är de två viktigaste pendlingsvägarna på Gotland, vilket fått regionstyrelsen att reagera. För att kunna utveckla näringslivet över hela ön krävs en snabb framkomlighet på de gotländska vägarna. Regionstyrelsen avstyrker därför förslaget till sänkt hastighet.
– Vi gör en kraftfull markering. Region Gotland vill absolut inte ha sänkt hastighet på våra två viktigaste pendlingsstråk, säger regionrådet Meit Fohlin (S).
Det råder politisk enighet i frågan.
– Vi är helt överens. Det är en statlig fyrkantig norm som tvingar på oss 80. De senaste åren har vi lagt ner stort arbete på att höja säkerheten längs pendlingsvägarna, säger Lars Thomsson (C).
Trafikverkets översyn av hastigheterna inleddes för två år sedan och ska pågå fram till 2025. Enligt Trafikverket ska vägar med högre hastigheter än 80 vara mötesfria, det vill säga ha mitträcke. Att man ändå kan tänka sig undantag för Brorakan och vägen mellan Lärbro och Fårösund beror på att de är så lågt trafikerade.
Trafikverket föreslår även att en översyn av sommartrafiken på väg 148 Visby- Fårösund görs. Det förslaget tillstyrker regionstyrelsen.