För ett par år sedan ökade kapaciteten i färjetrafiken till Fårö. Antalet veckor med två färjor utökades och under högsäsongen är tre färjor i trafik. Det har kortat färjeköerna, men å andra sidan har antalet fordon på Fårö ökat kraftigt.
För tre år sedan kom Trafikverket och Region Gotland överens om att kartlägga vilka förbättringar som behövs på Fårö för att klara den ökande trafiken. Arbetet låg länge i träda, men i höstas kom det igång på allvar.
På Fårö är många frustrerade över den sena starten. En av dem är David Ruthström, som hyr ut cyklar på Fårö sommartid:
– Det här borde vara högprioriterat. Oron blommar upp varje sommar, då antalet cyklister ökar och bussarna börjar gå på ön. Att hinna till färjan är ett ständigt stressmoment, och många tar risker för att hinna.
David Ruthström tipsar de som hyr cyklar att ta de mindre vägarna. Han är även en av dem som lämnat medborgarförslag om att anlägga en cykelbana mellan färjeläget vid Broa och Sudersand. Fullmäktigeledamoten och Fåröbon Frans Brozén (L) har motionerat om att den vägen borde breddas.
– En bredare väg skulle vara bättre för bönderna på Fårö. Det blir lättare att klara mötande trafik när man är ute med traktorn, säger han.
Nyligen träffade Trafikverket representanter för Fårö utveckling, Fårö bygderåd och andra föreningar på ön. Även Region Gotland och räddningstjänsten deltog. Mötet resulterade i att ett femtiotal förslag togs fram. De kan delas in i fyra övergripande kategorier: oskyddade trafikanter, kollektivtrafik, parkering och mötesbehov, samt färjeläget.
– Det finns ett uppdämt behov, särskilt under högsäsong. Nu ska vi samla ihop trådarna, säger David Nykvist vid Trafikverket.
Trafikverket ska sammanställa tänkbara alternativ till förbättringar. Därefter behöver ett urval göras, och förslag om vem som ska genomföra åtgärderna tas fram. Förhoppningen är att utredningen blir klart i år.
Bland de tänkbara åtgärder som Trafikverket tidigare angett finns förbättrade möjligheter att cykla mellan Broa och Ekeviken via Sudersand. Möjligheten att parkera behöver förbättras vid bland annat Ekeviken, Norsta Auren och Sudersand. Vägen ner mot Lauter behöver åtgärdas för att underlätta för mötande trafik.
– Alla åtgärder är kanske inte sådant som Trafikverket ska göra, säger David Nykvist och nämner förslagen att hänvisa cyklister till mindre vägar och möjligheten att åka kollektivt till större evenemang på Fårö.
Hur många av förslagen som kommer att genomföras avgörs av tillgången på pengar.
– Potten med pengar är begränsad. Satsningarna ska genomföras med de pengar som finns i länsanslaget till infrastruktur, säger David Nykvist.
När kan Fåröborna se de första åtgärderna?
– Det beror på vad som ska göras. Saker som att informera, sätta upp skyltar, hänvisa cyklister till mindre vägar kan göras ganska snabbt. Åtgärder som kräver utredningar tar längre tid. Behövs det en vägplan kan det ta upp till fem år, säger David Nykvist.
Vad händer med frågan om en bro?
2019 kom Trafikverket med ett ställningstagande som avsevärt försvårade förutsättningarna för en fast förbindelse: Med hänvisning till de lånevillkor som gäller för satsningar på infrastruktur kan Trafikverket inte satsa mer än 650 miljoner. Alla kostnader därutöver måste Region Gotland svara för. Trafikverket räknade med att en fast förbindelse skulle kosta 917,5 miljoner kronor, räknat i 2015– 2016 års prisnivå.
Region Gotland och Trafikverket har efter det inriktat det gemensamma arbetet på att förbättra färjetrafiken och trafiksäkerheten på Fårö.
Regionen har fortsatt med brofrågan på egen hand. Efter uppgörelsen med Trafikverket skrev regionen till regeringen. Svaret dröjde över ett år, men när det kom meddelade infrastrukturdepartementet att det inte finns några planer på att ändra nuvarande finansieringsprinciper.
Trots det negativa svaret från regeringen är Region Gotland fortsatt positiv till att färjetrafiken ersätts med en fast förbindelse. Regionstyrelseförvaltningen har i uppgift att undersöka alternativ finansiering.
Vill Fåröborna fortfarande ha en fast förbindelse?
– Jag tror fortfarande att en majoritet vill ha en bro, även om den verkar ligga väldigt långt fram i tiden. Personligen tycker jag att vi klarar oss utan fast förbindelse. Trafiken är mest ett problem sommartid. Så här års är det rätt okej, säger Frans Brozén.