Tidigt på lördagsmorgonen gick det finska lastfartyget Ramona på grund strax söder om Lauterviken, utanför Marpes naturreservat, på Fårö. Kustbevakningen var tidigt på plats efter grundstötningen och förundersökningsarbetet pågår fortfarande. Kaptenen har blåst nyktert, men en anmälan om grov vårdslöshet i sjötrafik är upprättad.
– Allt är lugnt just nu. Kustbevakningen dök av fartyget under lördagen och då kunde man se att bränsletankarna fortfarande är i vattnet, i akterdelen av fartyget. Det är väldigt positivt, för det minskar risken för utsläpp när de drar loss henne, säger Christian Carlsson, vakthavande befäl på Kustbevakningen.
Under söndagen anländer ett bärgningsbolag som ska dyka av fartyget för att se över möjligheterna för losstagning. Närmare kvällen väntas en bogserbåt från Stockholm anlända. Själva bärgningen kommer att ske på måndag eller tisdag.
I trafiktjänster, där man kan spåra fartyg, ser man hur Ramona gick med spikrak kurs mot Fårö och hon var nästan uppe på land innan hon strandade.
– Det här fartyget är inte särskilt djupgående, och sedan sluttar botten. Så fartyget gled upp på klipphällen helt enkelt. Det väger så pass mycket att det blir en sådan rörelseenergi i fartyget när det börjar ta emot. Hade det varit mer som en vägg hade det tagit tvärtstopp. Nu mötte den inte så mycket motstånd, förklarar Christian Carlsson.
Med ombord på Ramona fanns fem besättningsmän, ingen av dem ska ha skadats vid grundstötningen.
– Även Transportstyrelsens inspektör är ombord för att hjälpa till med bärgningen och se att allt går rätt till på ett säkert sätt, säger Christian Carlsson.
Inte långt från Ramona ligger vraket Fortuna, på Norsholmen. Det tyska lastfartyget förliste i en höststorm 1969, och än i dag ligger det tydligt ovan vatten längst ute på udden.
Kan Ramona bli en ny Fortuna?
– Nej det tror jag inte, absolut inte. Jag tror att den här bärgningen kommer att gå bra. Det finns mycket värde i ett fartyg och vad våra dykare kunde se är den inte så skadad i botten. Och propeller och roder är helt intakt då det fortfarande är i vattnet. Så det här ska gå bra.