Återkommande färdtjänstproblem för 97-årige Osborn

När problem gång efter gång uppstod med färdtjänsten valde 97-årige Osborn Nyström att ta taxi från Fårö till Visby lasarett. Nu har han nekats ersättning på 6 400 kronor för resorna. "Man blir ganska upprörd", säger han.

97-årige Fåröbon Osborn Nyström har vid flera tillfällen råkat ut för problem när han bokat färdtjänst för att ta sig in till Visby lasarett. Flera gånger har han känt sig tvingad att boka taxi för att komma till sjukhuset i tid.

97-årige Fåröbon Osborn Nyström har vid flera tillfällen råkat ut för problem när han bokat färdtjänst för att ta sig in till Visby lasarett. Flera gånger har han känt sig tvingad att boka taxi för att komma till sjukhuset i tid.

Foto: Magnus Ihreskog

Fårö2021-06-11 07:03

Rapporterna och vittnesuppgifterna om färdtjänsten och sjukresorna på Gotland har varit många den senaste tiden, och antalet klagomål har även ökat kraftigt sedan ett nytt bolag tog över ansvaret för bokning och planering i höstas. 

Nu riktas ny kritik mot verksamheten, och denna gång från 97-årige Fåröbon Osborn Nyström. Han berättar om händelser som sträcker sig över flera år. Det handlar bland annat om långa väntetider, helt uteblivna fordon och även bilar som kommer tidigare än avtalat. Det sistnämnda hände exempelvis när Osborn under förra året skulle till ögonkliniken på Visby lasarett.

– Jag hade uppgett att jag skulle bli hämtad vid min bostad så att vi kunde åka med 10-färjan. Men när jag sitter och äter frukost så ringer chauffören och säger att han redan är på väg, flera timmar tidigare än den tid jag bokat. Den gången fick jag sitta och vänta ganska länge på lasarettet innan mitt läkarbesök. Dessutom fick jag sedan vänta i tre timmar i entréhallen när jag skulle åka hem.

Även den gången som han skulle in till Visby lasarett för att operera sina ögon så uppstod problem med färdtjänsten. 

– Då ringde jag och sade att jag vill bli hämtad klockan 8.15, men fick svaret att det inte var säkert att de hade någon bil. Då fick jag boka en taxi istället, och när jag sedan fick beskedet att jag skulle få vänta tre timmar vid hemresan så tog jag taxi då också. Det kostade totalt 3 200 kronor.

Taxi fick det även bli när Osborn skulle till Visby för återbesök efter nämnda ögonoperation. Då bokades fel tid för hämtning in av bokningscentralen, vilket hade inneburit att han skulle ha missat sin bokade tid i Visby. 

– När jag var på lasarettet så sa sköterskan åt mig: "Osborn, lova mig att du skickar in taxiräkningen till regionen. Vi är så trötta på det här". Så jag skickade in en räkning på 6 400 kronor för de resor jag tvingats åka med taxi.

Svaret från Region Gotland blev dock ett avslag. 

– De svarade att de minsann inte har något avtal med Taxi Gotland, som jag hade åkt med. Så det blev avslag, punkt slut, skrivet på kanslisvenska. Det var som att det var skrivet av en robot, och inte från en människa till en annan. Man blir ganska upprörd måste jag säga. Det är eländigt.

Hur kommer du agera nästa gång du ska åka färdtjänst?

– Då ringer jag taxi på en gång. Jag tänker inte ha med färdtjänsten att göra. Det är hemskt att alltid känna osäkerhet kring om det kommer att stå någon bil där när man bokat eller inte. 

Region Gotlands kollektivtrafikchef Jyrki Vainio säger att han inte kan kommentera Osborn Nyströms upplevelser och hänvisar till att ärendet är under pågående utredning. Av samma anledning kan han heller inte gå in på varför Osborn nekats ersättning.

– Rent allmänt kan jag berätta att om man har en bokad resa som av någon anledning inte blir av så har man rätt till kompensation från beställningscentralen, säger han.

Enligt Jyrki Vainio har situationen med färdtjänst och sjukresor blivit bättre den senaste tiden.

– Antalet kundsynpunkter har minskat, och både beställningscentralen DRT Solutions och transportören Taxi Visby arbetar intensivt med förbättringar för att ytterligare höja tillgängligheten för både färdtjänst och sjukresor. Vi har en bra dialog med båda parter. 

Detta har hänt

I höstas tog bolaget DRT Solutions över ansvaret för bokning och planering av färdtjänst och sjukresor på Gotland. Sedan dess har antalet inkomna klagomål gällande verksamheten mångdubblats. 

DRT Solutions har förklarat problemen med bilbrist hos transportören Taxi Visby. De i sin tur anser att bokningssystemet som DRT Solutions tillhandahåller inte håller måttet. 

Jyrki Vainio har tidigare sagt att varje klagomål tas på allvar, men att tjänsterna fungerar bra om man ser till helheten. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!