Enligt statistik från Destination Gotland så hade man nästan 50 000 resenärer på sina fartyg mellan den 29 maj och 3 juni, vilket var kristi himmelsfärdshelgen. Motsvarande siffra förra året var 40 000 resenärer, vilket innebär man i år ökade resandet med 25 procent.
När det gäller den pågående långhelgen, som startade i och med nationaldagen i torsdags, är bokningsläget återigen ljust för Destination Gotland. Än så länge har 45 000 bokningar gjorts, och både den här helgen och kristi himmelsfärdshelgen ligger på strax under 60 procent i fyllnadsgrad på fartygen.
– Det är klart att de här helgerna betyder mycket för Destination Gotland. Vi kan också se att vår kapacitet är högre i och med det nya fartyget, och att vi kan dra stor nytta av det just under den här typen av stora resehelger. Vi såg även samma trend i påskas, berättar Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
Han säger att man från bolagets sida länge arbetat aktivt för att sprida ut resandet över hela året, och att det arbetet nu mer och mer börjar ge resultat.
– Det här är ett pågående samarbete mellan oss och det gotländska näringslivet. Man ser att mer saker händer utanför högsäsong, samtidigt som vi under flera år kämpat hårt för att fördela om säsongen. Det, i kombination med att Gotland blir allt mer attraktivt, är nog några av anledningarna till att statistiken för de här storhelgerna ser så positiv ut.