Långa köer till färjan – flera turer försenades

Destination Gotland hade under helgen stora problem vid sin incheckning. "Vi kommer att vidta åtgärder", säger vd:n Christer Bruzelius.

Destination Gotland hade under måndagen stora problem med sin incheckning.

Destination Gotland hade under måndagen stora problem med sin incheckning.

Foto: Dennis Pettersson

FÄRJETRAFIKEN2018-11-05 09:24

Bolaget fick tidigt under fredagen stora problem med sitt it-system och det gjorde att Destination Gotland var tvungna att använda sitt back up-system.

– Reservsystemet fungerade till en början okej. Men på lördagen tog vi beslutet att installera om delar av det system som upprätthåller säkra passager till våra servar. Då var vi tvungna att gå över till manuell incheckning, det var framförallt under söndagsmorgonen som vi fick checka in våra passagerare manuellt, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Flera färjor blev under söndagen försenade – det eftersom Destination Gotland fick checka in passagerare manuellt. Enligt uppgift var det i samband med förseningen långa köer i samband med bilincheckningen.

– Det var i första hand förmiddagsturerna som blev försenade. Sedan hade vi smärre förseningar under resterande del av söndagen.  Vi tycker att det efter omständigheterna gick bra och vi hoppas att passagerarna är nöjda med att vi kunde köra hem alla. Vi fick vädermässigt ett fantastiskt avslut på veckan, säger Christer Bruzelius.

Destination Gotland ska nu titta närmare på vad de kan göra för att undvika liknande störningar.

– Vi får utvärdera det här i efterhand och se varför våra reservsystem inte var tillräckliga. Vi kommer att vidta åtgärder för att det inte ska hända igen. Samtidigt är det positivt att vi klarar av det här helt manuellt under en sådan stor resdag, säger Christer Bruzelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!