Gotlandsbåten om DG:s avtal: "Ingen bitterhet"

Gotlandsbolagets styrelseledamot Eric D Nilsson avslöjade på måndagen att bolaget får statliga pengar för den totala trafikökningen till Gotland. Nu kommenterar Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson uppgifterna.

Foto: Dennis Pettersson

Färjetrafiken2016-04-19 16:45

Under en exklusiv intervju med Helagotland.se berättade Eric D Nilsson om det fördelaktiga avtal som Rederi AB Gotland har med staten, vilket innebär att bolaget tjänar pengar på en total trafikökning till Gotland. I praktiken innebär det att man får pengar av staten ju fler personer som åker till ön, oavsett om de åker med Destination Gotland eller den nya konkurrenten om resenärerna till och från Gotland: Gotlandsbåten.

Ralph Axelson är vd Gotlandsbåten, och han säger att han inte är förvånad över att avtalet existerar, även om han inte kände till det.

– När monopolet försvann 2009 så fick man någon form av kompensation, och det är väl en del i det här kan man anta. När avtalet förlängdes över 2015-2016 hängde väl kompensationen med. Jag kan inte det där i detalj, och det viktigaste för oss är att bedriva vår egen verksamhet, säger han.

Hur tänker du kring att Destination Gotland i princip får statligt stöd för de kampanjer de möter era med?

– Det är svårt det där. Vi kör vårt spår, och så får de köra sitt. Det man kan reflektera över är ju att alla kan plocka russinen ur kakan och bedriva sommartrafik. Det finns ingen begränsning där, vilket är positivt för ön.

Ralph Axelson säger att han inte känner någon bitterhet över att konkurrenten tjänar mer pengar ju fler resenärer Gotlandsbåten tar till och från Gotland.

– Man ska aldrig ha bitterhet. Ger man sig in i leken och agerar uppstickare får man tåla det. Vi är här för att få fler turister till Gotland, och innan vi ens kommit igång ser det ut att bli en fantastisk trafiksommar till Gotland. Vi vill skapa ett resande till ön och öka totalvolymen. Att skyffla marknadsandelar leder ju ingenstans.

– Jag kan inte Destination Gotlands avtal med staten i detalj, men om de totala trafikvolymerna åker upp så gynnar det ju indirekt dem. Men det är dumt att spekulera i något jag inte kan. För Gotlands bästa är det bra ju fler turister som kommer hit, det är grundfilosofin vi har.

Pigge Werkelin är en av grundarna till Gotlandsbåten, men när Helagotland.se pratar med honom om Destination Gotlands avtal betonar han att han uttalar sig utifrån sin roll inom turistnäringen. Han väljer att hylla Eric D Nilsson, men är kritisk till staten.

– Hatten av för Eric D. Han är en grym entreprenör och helt fantastisk i sättet att förhandla. När det gäller staten så ifrågasätter jag upplägget. Det känns som ett märkligt avtal. Självklart skulle Destinationen bli kompenserade om Gotlandsbåten gick in och tog från deras marknad, men att de ska få extra pengar när deras resande ökar är ju helt sjukt. Det kan ju handla om sjuka siffror.

– Det går ju inte att konkurrera med en sådan här spelare och med hemliga avtal. Vad vet vi om förekomsten av hemliga avtal även för nästa år? Det är svårt att driva verksamhet när man inte vet spelreglerna, säger Pigge Werkelin.

LÄS ÄVEN: Mats Petterssons blogg: "Eric D åt förhandlarna till frukost"

LÄS ÄVEN: Eric D: "Vi får bidrag för konkurrensen"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!