Gotlandsbåten kommer i slutet av april börja köra mellan Visby och fastlandet. Men först i nästa vecka väntas bolaget presentera hur tidtabellen kommer att se ut och hur mycket man satsar på respektive Nynäshamn och Västervik. Destination Gotland presenterade 20 januari sin turlista för sommarperioden.
– Vi har kommit överens om att jobba med ettårslösningar för Gotlandsbåten. Nu har vi tillsammans arbetat fram ett förslag kring hur det ska fungera i hamnen, säger Mats Eriksson, hamnchef vid Region Gotland.
Gotlandsbåten kommer att bygga en tillfällig vänthall i gamla hamnterminalen. I onsdags lämnade man in en bygglovsansökan till Region Gotland och förklarade hur man hade tänkt med nybyggnationen och bilköer inför trafikstarten.
– Bolaget måste ansöka om ändrad användning av byggnaden för att kunna bygga en vänthall. Det är egentligen en detaljfråga.
Mats Eriksson säger att Skeppsbron i Visby hamn kommer att vara avstängd en timme runt 12.00 och 18.00 under sommarmånaderna.
– Den kan inte vara öppen i samband med ankomst och avgång. Då kommer man inte kunna gå mellan hamnterminalen och kajkanten, säger Mats Eriksson.
Vad tror du om trafiksituationen i hamnen i sommar?
– Det kommer bli mycket trafik i inre hamnen i sommar. Det kommer bli väldigt intensivt och det kommer bli trafikrekord i hamnen, säger Mats Eriksson.
– Men det kommer bli avgörande med skyltningen. Gotlandsbåtens plats kommer att få namnet färjeläge två. Tidigare tänkte vi använda Västervik på skylten, men nu har bolaget valt att köra på två hamnar och då fungerar inte det.
Ralph Axelson, vd Gotlandsbåten, säger att det här inte är en stor fråga för honom med den tillfälliga lösningen i gamla hamnterminalen.
– Man måste göra så här formellt. Vi ska försöka att fixa till där nere så fort som möjligt, säger han.
Enligt hamnchef Mats Eriksson måste bolaget vara borta från området senast 15 september.